Mina två svarta...och jag

tisdag 3 augusti 2010

Träning

Va nöjd jag är med dagens träning! =) Jag har kännt mig så negativ efter helgen, och jag gillar verkligen inte att vara det, men nu har jag kommit hem, fått sova och tagit igen mig och nu känner jag mig mer positiv..

Ikväll åkte vi till Habo brukshundklubb för att träna lydnad. Jag kände mig lite anti när jag kom dit, vilket mina träningskompisar fick utstå.. Sorry =)
Jag började träna lite allmänt bara för att få en positiv attityd från Atlas. Vi började med platsliggning i grupp och av någon anledning fick han för sig att krypa?!? framåt när han låg ner.. Han var ganska taggad inför träningen så det kan berott på det. Vi tränade ganska länge på detta och till slut låg Atlas kvar hela tiden. Vi hade riktigt bra störning också då de sköt i skogen bredvid planen..

Jag tränade sen lite linförighet och detta är jag supernöjd med idag. Han gick riktigt fint =) Det funkar bra med bollen..

Inkallningen gick sådär. Jag fick flera gånger säga till honom att stanna när jag gick iväg, men jag fick till det till slut.

Läggande under gång gick riktigt bra idag =) Ha la sig på en gång..

Ställandet gick inget bra alls. Carina visade hur jag skulle gå vidare med ställandet och det verkade ge effekt. Ibland la han sig ner istället men det gör inget =)

Hoppet gick jättebra, kommer in snyggt och sätter sig =)

Tränade lite apport också, och i slutet av träningen så tog han den på en gång =) nån gång kanske den funkar också..

Efter att jag tränat en stund på alla moment så la jag ner träningen. Jag kände mig riktigt nöjd och positiv =) vilket jag inte ville förstöra med mer träning. Atlas var sååå taggad inör träningen så jag tänkte ta tillvara det och träna lite kf också. Perfekt att träna kf på en klubb man aldrig varit på tidigare. Jag hade även kommit på ett sätt att hetsa och stressa Atlas mer på träning inför balansen så detta ville jag testa. Dessutom har jag också bestämt mig för att gå tillbaka lite till grunderna och ta fram locket igen. Jenny tyckte ju att det var en bra idé att emellanåt ta fram locket för att Atlas ska komma ihåg sitt mål.

Jag satte locket vid nedfarten på balansen och körde en gång att han bara skulle hoppa upp på kontaktfältet och ner o dutta. Detta gjorde jag för att han skulle veta att jag satt locket längst ner. Atlas kom ihåg vad han skulle göra och duttade fint. Sen gick jag till andra sidan av balansen, höll honom i halsbandet och fick upp honom i rejäl stress genom att säga; "Ska vi köra? Klara, färdiga... Balans!" Atlas hade riktigt fart upp på balansen och hela vägen över, stannade, duttade och sedan for han iväg på mitt släppkommando och hämtade sin boll =) Detta gjorde jag några gånger, och en del av tillfällena var han så förväntansfull och ville iväg att han skakade. Varje gång utförde han momentet rätt =) Så detta ska jag köra nu några gånger i veckan fram till Nässjö och se om det ger resultat.

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med kvällens träning och jag känner mig positiv igen =) Ha en fantastisk kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar