Mina två svarta...och jag

måndag 23 augusti 2010

Veckans träning och underbara instruktörer

Idag har varit en riktigt slappardag. Vi är ganska möra efter förra veckans träning hos Jenny och sen helgens tävlingar. Det hindrar dock inte min lilla skrutt från att ha MASSA spring i benen när vi väl drar oss ut på promenad. Inomhus är han dock helt däckad =)

Satt igår och funderade på hur jag ska lägga upp veckans träning. Carina brukar alltid göra ett veckoschema för träningen med hennes hundar, och jag har alltid tyckt att det är väldigt ambitiöst och bra men har aldrig fått tummen ur att göra det själv. MEN nu mina vänner ska jag börja göra det. Jag har insett efter kursen hos Jenny och jag minns så väl att Cecilia har sagt detta med, att varje träning ska vara effektiv. Oavsett vad man ska träna så ska den vara effektiv, för då har det egentligen ingen betydelse om man tränar 4h eller 15 min.. Jag har alltid haft detta i tanken efter att Cecilia sa det, och tyckt att jag har en effektiv träning, men på senaste har jag funderat om det verkligen är så. Zeljko berätta hur han tränar sina hundar när vi var på kursen förra veckan och det verkade väldigt logiskt, och han sa också att det är väldigt sällan som han tränar hela banor. Han tränar detaljer och sedan fungerar helheten. Detta har jag tagit till mig.. Och som jag skrev i ett annat inlägg, nu ska vi träna detaljer. Och jag tror att om man skriver upp vad man ska träna på inför varje träningstillfälle så får man en mer effektiv träning.

Innan jag går in på hur min träningsvecka ska se ut måste jag bara skriva vad jag menar med underbara instruktörer i min rubrik. Jag skulle lika väl kunna skriva underbara instruktör, men väljer instruktörer i detta syftet. Då menar jag ju självklart den instruktör jag tränar för, Jenny Damm! Hon ställer alltid upp med råd och tips och bryr sig hur det går för en på träning och tävling. Varför jag väljer att använda instruktörer idag är för att Zeljko får faktiskt vara med på ett hörn i denna hyllning också =) Igår efter helgens tävlingar var jag LITE smått desperat över våra kf. Jag hade smsat Jenny i lördags om min vinst och hon gratulerade mig och skrev även och undrade över mina kf, jag skrev att det hade gått åt helevete med kf:en =) Får ett sms tillbaka där hon skriver att Zeljko undrar vad som hade gått tokigt med dom.
På söndagen var jag ännu mer desperat och skickar ett sms till Jenny och frågar om jag kan skicka Tranås-filmen till henne så hon kan kolla vad som går snett på tävling. På kvällen igår får jag ett sms av Jenny att hon och Zeljko har kollat på filmen och skriver då en hel rad med tips och peppningar till mig =) Det är en fantastisk instruktör/instruktörer det! Jag menar, hur många tränar dom inte?? Ändå tar dom sig tid och hjälper en utanför träningstillfällena med. All den hjälp och peppning jag får av henne är otroligt värdfull. Så nu känner jag mig hoppfull igen med mina kf och fått en massa tips på hur jag ska fortsätta, även om jag först kan testa det på nästa tävling =)

Veckans träning:
Måndag: Vila
Tisdag: Agility. Träna kf på balansen, kf vippen, träna framåtsänd i olika kombinationer.
Onsdag: Lydnad. Träna positioner, rutan.
Torsdag: Agility. Träna kf på balansen, kf vippen, tajta svängar, böjde tunnlar.
Fredag: Lydnad. Positioner.
Lördag: Vila
Söndag: Agility. Träna kf på balansen, kf vippen, framåtsänd i olika kombinationer, tunnlar.

Ha en toppenvecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar