Mina två svarta...och jag

lördag 31 juli 2010

Pinsamt dåligt, men försöker se ljuspunkterna..

Med facit i hand vet jag inte hur smart det var att köra två olika tävlingar, dagarna efter varandra och med ca 20 mils avstånd. Speciellt inte när den första är en kvällstävling och den andra en morgontävling. Lydnaden hade nog inte spelat så stor roll, men agilityn hade nog gått bättre om jag hade sovit mer än 4h inatt..

Ikväll är jag såå trött, Atlas också... Lydnaden gick verkligen dåligt igår, jag är besviken men inte på Atlas utan mer på mig själv... Atlas gjorde så gott han kunde igår, o sen måste jag säga att jag är lite sur på domaren... Han var nog inte vår största beundrare..

Lydnaden
Platsläggande: 0 p (han följde med mig hela vägen bort, satte sig fint bakom mig och gick sedan med mig tillbaka sen)
Tandvisning: 10p
Linförighet: 7 p (Han satte sig inte vid ett tillfälle) Såg dock hundar som gjorde, enligt mig, ett mycket sämre fotgående än mig och dom fick högre poäng.
Läggande under gång: 8p (dubbelkommando, sent läggande) Han la sig iaf =)
Inkallning: 0 p (Gick efter mig)
Ställande under gång: 0p (kraftigt dubbelkommando) Gjorde exakt samma dubbelkommando som många andra på ställandet och jag var den enda som fick en nolla.
Apport: 0p (Han tog den inte)
Hopp över hinder: 10p
Totalpoäng: 80p

Är naturligtvis både glad och chockad över att han gjorde läggandet under gång =) Jag som skrev att jag kommer få en nolla på det =) Inkallningen som jag trodde skulle gå bra och som jag vet att han kan, fick jag nolla på =( surt.. Däremot är jag väldigt sur över min nolla i ställandet, jag tycker att den var orättvis.. Jag vill bara glömma detta nu och gå vidare.. Jag är ju dock tävlingsmänniska så jag vill ju gärna ut o slå detta ;o) Samtidigt som jag bara mår dåligt av att ens tänka på en till lydnadstävling..

Agilitytävling Halmstad
Jag kom till tävlig trött men taggad.. Jag kom till Halmstad kl halv 2 inatt eftersom jag åkte efter lydnadstävlingen. Innan jag kom i säng var klockan över 2 så det blev ca 4h sömn.. När jag kommer till tävlingen får jag den fantastiska nyheten att Emelie har nollat sitt lopp =) Hon fick naturligtvis sin andra pinne i agility med sin 4e plats =) Grattis Emelie och Ella!! Ni är så sjukt värda det =)

Jag startade med agilityklassen.. Atlas har börjat tjuvstarta igen så det måste tränas igen.. Han tjuvstartade och jag missade helt mitt första byte och fick göra ett bakombyte vid a-hindret vilket resulterade i 5 fel.. Resten av banan gick bra tills vi kom till balansen där Atlas valde att köra sitt supermanhopp och jag tog om o diskade oss.. Jag är ganska nöjd med klassen, jag kände mig dock lite förvirrad på vissa ställen så jag fick egentligen ingen bra känsla på banan.

Hoppbanan hann jag kolla på ganska mycket innan och starten gav mig lite huvudbry.. När jag sen gick banan så hade jag en riktigt bra plan, det var bara att få till det med =) Det fick jag också, riktigt snyggt.. Men sen var det som att jag tappade all fokus efter de 10 första hindrena.. Jag tappade Atlas bakom ryggen vid ett framförbyte?!? Det var precis som att jag bara förväntade mig att han följde mig, vilket är korkat.. Där blev det då en vägran, och efter det gav jag nog upp.. Jag gjorde inte ett enda av de planerade bytena och vi vägrade ut oss.. Det var ändå en kul bana med en del krångliga vinklar..

Så här i efterhand tror jag att mitt frånvarande fokus beror på för lite sömn.. Vad mycket det är som spelar in.. Nu ska iaf jag och Atlas sova och sväva runt lite i underbara Halland i några dagar.. Ta nya krafter och så kommer vi nog igen om någon dag..

3 kommentarer:

  1. Tack, ja vi är värda den där pinnen...precis lika mycket värda som du och Atlas är när ni tar er nästa. Förstår att det är tungt när resultaten inte blir som man vill, men vi vet ju alla att Atlas och du är det ekipage som egentligen kan mest så när allt ni kan väl sitter inne på banan är pinnarna givna. Jag tror ni behöver en paus från allt vad hundträning heter..vet att det är svårt men alla behöver en paus. Sen kommer ni igen efter Jenny-kursen och tävlingen i Nässjö..hallå fyra lopp :). Hopploppet igår kunde bli hur snyggt som helst, starten var ju grym..jag hade aldrig hunnit göra det bytet.

    Ha de bra i Halmstad så ses vi i veckan. kramar

    SvaraRadera
  2. Det är en av fördelarna med att hålla på med två grenar av hundsport. När jag tycker att det går tungt eller stillastående byter jag. Kör mkt lydnad växlar sen till mkt rallylydnad. Trots allt så tror jag att om du kör mkt lydnad på honom så kommer du att ha nytta av det i agilityn. Kör korta pass och belöna bara med kanske en tunnel. Så puli han är så vill han ha fart och fläkt och fullt med utmaningar.

    SvaraRadera
  3. Emelie; Tack va snäll du är =) Jag är väldigt nöjd med den starten med.. Kul när man lyckas med det man bestämmer sig för att göra... Jag var nog för trött i lördags o därför funkade det inte fullt ut.. men det kommer =) Man blir bara så sur just vid den stunden.. Jo då, du hade visst fixat det bytet =) Nu ser jag faktiskt enbart fram emot att tävla om 3 veckor.. skönt med en paus..

    Maj-Britt; Du har rätt, det är skönt att kunna variera mellan två träningstyper.. Jag utmaningar uppskattar dom ;o)

    SvaraRadera