Mina två svarta...och jag

lördag 14 augusti 2010

Inget första pris, men nöjd ändå..

Igår var vi i Forserum och tävlade lydnad. Jag kände mig ganska lugn när jag åkte dit, men lite nervositet kröp fram när vi kom till klubben. Vi lottade startordningen vid kvart i sex och jag fick startnr 2. Det passar mig ganska bra, jag är inte först samtidigt som jag slipper vänta så länge innan min start.

När vi gick inte för platsen så var jag såååå nervös! Hjärtat o pulsen gick i 320 förmodligen och det bara dunkade i öronen =) Platsen är ju vårat stora dilemma.. Jag satte honom fot, kommenderade ligg, tog ett steg ut o gick.. När jag vände mig om så låg han kvar, målet var uppnått. Samtidigt ökade min nervositet och jag hade bstämt mig för att ha bilden i huvudet av att han låg avslappnat.. Jag fokuserade så hårt på ett grässtrå och såg bilden framför mig att det inte fanns några andra grässtrån runtomkring ;o) Jag var så fokuserad på min inre bild så jag hade inte ens hört om någon hade pratat med mig.. När dom sen, vilket kändes ganska kort, säger återgå och jag kollar upp o han fortfarande ligger så kunde jag inte mer än le =) Min skrutt hade gjort det!!! Jag var såå glad!! När jag sen ställde mig bredvid honom så satte han sig upp på en gång, men det gör inget =) Han låg kvar HELA tiden.. Jag fick 2 poängs avdrag där för det.. Men sen far det iväg en annan hund mot de andra hundarna, förbi Atlas och Atlas sticker efter. Det gick så fort så jag hann inte ens reagera... Som tur var så lyssnade Atlas när jag kallade tillbaka honom.. Det kunde slutat illa annars..

Poäng Kommentarer
Platsen: 8 p (24p) - Sätter sig upp innan

Tandvisning: 10 p (10p)

Linförighet: 6 p (24p) - Strul i sväng, tränger i sväng, luft, hoppar

Lägganden under gång: 0 p (0p) - utför ej moment

Inkallning: 8,5 p (25.5p) - strul i avslut

Ställande: 9 p (27p) - DK

Apport: 8 p (8p) - tar innan kommando

Hopp över hinder: 10 p (20p)

Helhet: 8,5 p (8.5p)

Totalt: 147p en 5 plats av 10 starter

Om jag ska kommentera domarens kommentarer då.. Linförigheten var jag väldigt besviken på. Atlas fick verkligen inte visa sin fina linförighet som han verkligen har. Det låg klumpar och högar med gräs och vad som såg ut som gödsel på plan. Och Puli som han är så går han inte genom vad som helst bara för att det ligger där.. Så han gick runt det, han hoppade över det (för det mesta gjorde han det), vilket resulterade i att han var ju inte med i svängarna heller.. Alla domarens kommentarer håller jag med om, men det är synd att det ska bero på en sån skitsak =( Jag är inte besviken på Atlas egentligen för han går inte genom sånt o det vet jag.. Jag vet att Atlas lätt kan få en 8a på linförigheten..

När vi sen var klara med den så kom min nervositet, jag blev JÄTTEnervös.. Och så skulle vi göra läggandet under gång. Naturligtvis kom det en j*vla hög till och Atlas stannar framför den och det märker inte jag. Jag fortsätter gå utan att försöka få med honom, och när hon säger kommendera så hör han ju inte mig.. Vilket resulterar i att han inte utför momentet..

Inkallningen var jag ju lite nervös över eftersom han inte gjorde den förra gången, han följde ju med direkt. Jag satte honom och tog ett steg ut och gick. Och han satt kvar när jag vände mig om =) Jag kallade in och han kom in fint.. Vart domaren hittade strul i avslut har jag ingen som helst aning om.. Vilket gör mig lite sur..

Ställandet som han inte kunnat innan, men som fungerat den senaste veckan bara gick kanon! Vart domaren hittade ett DK någonstans vet jag inte heller, för det var verkligen klockrent!

Apporten vet jag ju att han tar direkt när jag räcker fram det, så det gör inte så mycket. För resten av momentet gjorde ha sååå snyggt. Tog den fint, höll den utan att tugga och kollade på mig HELA tiden!

Domaren tyckte att mina armar drog ner helheten lite eftersom jag går med dom bakom ryggen ibland.. Jag gör ju det för att ha någonstans att göra av dom.. I Ulricehamn brydde dom sig inte om det så jag struntar i det..

Jag är nöjd med gårdagens insats även om jag vet att vi kunde fått vårat första pris om dom hade krattat lite på planen innan.. Det är surt när det är en sån sak som avgör. Domaren var inte generös med sina poäng heller så dom som fick första pris ska ha ett extra stort GRATTIS!!

Nu får vi kolla ut nästa tävling och ställa in oss på den =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar