Mina två svarta...och jag

tisdag 24 augusti 2010

Dagens agilityträning

Åkte upp vid 5 tiden till JBK för att träna agility idag. Och som ni kunde läsa i min blogg igår så hade jag ju en plan över vad jag skulle träna. Träffade felicia och Vilda där uppe med för dom ville också träna.

Jag började med kf på balansen, satte upp en kort tunnel en bra bit innan balansen för att träna när han får upp farten. Han drog över balansen som skjuten ur en kanon och tog det perfekt =) Det var en annan hund där och tränade med, en kvinna från min nybörjargrupp. Hennes hund vill gärna springa fram till andra hundar när dom utför hindret, vilket den också gjorde när atlas körde balansen. Trots störningen när hunden kom farande så tog han kf perfekt! Gång på gång gjorde han kf precis som jag vill att han ska göra, duktig kille =)

Därefter körde vi kf på vippen. Jag körde med hinderpinnen under så att han kom upp ordentligt, men idag släppte jag den lite ovanför marken så han fick en smäll och det gick bra. Han satte två av och två på och sen släppte jag honom. Gjorde det några gånger och sen la jag ned det.

Därefter tränade jag lite tajta svängar, egentligen inget jag skulle fokusera på idag, men det stod en box uppställd och det var ett bra ställe att träna det lite. Atlas börjar få riktigt fins svänga nu, han börjar verkligen fatta vad det är för beteende jag vill ha när jag innan hindret säger; At, At, At...

Sen tränade jag lite framåtsänd. Jag satte upp 4 hopphinder på rad och körde det ett tag, det gick riktigt bra. Första gången missade han helt att hoppa sista hindret, men då backade jag och tog då de två sista hindrena först, sen tog jag tre och till sist alla 4 och då fungerade det. Han hade riktigt bra drag framåt.. Sen satte jag upp två hopphinder, däcket och sedan ett hopphinder till. Det fungerade på en gång och han hade riktigt bra drag framåt här med. Jag testade även starten från hoppklassen jag nollade i helgen.

http://wredebanor.files.wordpress.com/2010/01/100821nassjoho1b.pdf

Eftersom jag försökte tänka på det jag har lärt mig hos Jenny så tänkte jag att hade däcket varit ett hopphinder så hade jag ställt mig lite mot vänster vinge för att trycka ut hans linje lite. Och då hade han fått en vinkel över hindret som hade gjort att han hade svängt självmant. Men eftersom det var däcket vågade jag inte göra så, jag visste inte till 100% att Atlas skulle ta däcket i en snäv vinkel, han kunde ju lika väl ta ramen. Därför ville jag testa den starten hemma, och det var ju inga problem alls =) han gjorde en riktigt snygg sväng och snävt blev det. I lördags blev det mer att han hoppade rakt ut från däcket och sen fick svänga, vilket blev en stor sväng. Men som sagt det var inga problem för Atlas att ta det som jag egentligen ville ha det =) Så det vet jag till nästa gång.

Jag är väldigt nöjd över träningen idag, det var inga direkt avancerade saker vi tränade, men väldigt nyttiga och gav mycket. Vid varje träningstillfälle ska jag se till att köra lite framåtsänd, så att han får in det ordentligt.

Nu har jag fått i mig lite kvällsmat i form av pannkakor. Jag har varit sugen på det i flera dagar nu =) Imorgon blir det lite lydnadsträning och sen blir det att öva sång i kyrkan imorgon kväll inför bröllopet på lördag =)

Sov gott mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar