Mina två svarta...och jag

fredag 20 augusti 2010

Lydnadsträning

Idag hade tänkt att bli en träningsfri dag, men på förmiddagen ringde carina och frågade om jag ville träna lite lydnad, så det gjorde vi =) Vi åkte upp till JBK och körde lite. Atlas har inte kört nån lydnad alls på e vecka nu ungefär, och han var sååå taggad =) Det är kul att se att han blir så taggad för då tycker han verkligen att det är roligt.

Det jag framförallt kom fram till idag är att jag måste träna positioner med honom. Det är där han brister i sin träning både i hoppet och inkallningen. Läggandet och ställandet gick riktigt bra idag, enda problemet var att han visste att något skulle komma när jag skulle träna läggandet så vi hann bara gå några steg innan han la sig själv. Så det tog några omgångar innan han faktiskt väntade på mitt kommando =)

Vi tränade även rutan idag, det gick riktigt bra. Jag körde med target och klicker, vilket fungerade bra när han väl förstod att targeten fanns i rutan. Jag testade också att kalla in honom på en meters avstånd med apportbocken i munnen, det gick kanon =) Han behövde inte sätta sig i någon position men skulle ändå hålla i den.

Platsen gick bra, det var vid nåt tillfälle han följde med mig när jag lämnade honom, men när han väl låg där så låg han kvar =)

Nu ska jag sova för imorgon är det tävling i Nässjö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar