Mina två svarta...och jag

söndag 31 oktober 2010

Lydnadstävling i Skövde

Idag var det dags för lydnadstävling i Skövde, åkte dit helt själv imorse. Det blev ingen särskilt tidig morgon eftersom vi inte skulle samlas förren vid halv 11 och vi fick ju sova en timme längre imorse med ;o)

Vid lottningen får jag startnr 1 och går ut för att förbereda för platsen, märker redan där att Atlas kändes ofokuserad.

Vi går in på planen och lägger ner hundarna och Atlas ligger o kollar på allt så jag blir osäker på om han hör att jag säger stanna, så jag säger det väldigt tyst en gång till precis när jag ska gå iväg. När hundarna hade legat i ca 30 sek så börjar de skjuta med någon slag kulspruta på militöranläggningen längre bort. Tur att man inte har en skottberörd hund, det verkade inte vara många som reagerade. Var ganska dovt ljud. Platsen och tandvisningen slutade med 2 st 10:or.

Jag gick ju in som nr 1 och linförigheten gick bra, förutom när Atlas bestämmer sig för att göra ett litet skutt ut på sidan av mig =) Så vi får lite avdrag. Läggande under gång gick sen helt åt skogen, han lägger sig inte utan ställer sig istället. Surt ett nollat moment.

Inkallningen gick toppen. Sedan kom ställandet, jag kommenderar och så hör jag domaren säga väldigt många steg och jag trodde att jag hade fått en nolla till, men det var nog på håret att han inte nollade mig.

När sedan apporten skulle göras så hade jag bestämt mig sedan innan att jag oavsett apport skulle välja den lilla eftersom jag gjorde det misstaget i Hjo. Tävlingsledaren ska gå o hämta dne och har då ingen i sin korg. Han undrar om jag kan ta den stora iaf och jag ser att det är samma slags apport i Hjo och blir lite tveksam. Jag säger till tävlingsledaren att jag vet ite om han tar den men jag får VÄL försöka och tänkte i mitt stilla sinne, vad händer om han inte tar den?!? Jag gör Atlas uppmärksam på att jag har nåt i handen, räcker fram apporten och säger sedan håll och han tar den klockrent! Håller den fint tills jag tar den igen =D duktig hund!
Hoppet gick också toppen sen.

Efteråt var jag osäker på om jag skulle få mitt förstapris,o vistte att om jag skulle få det så var det på håret.. Men när tävlingen var avslutad och dom satte upp poängen så blev det ett förstapris med 164 poäng =) Inga höjdarpoäng, men ett förstapris i vilket fall som helst =)

Våra poäng:
Platsen: 10p

Tandvisning:
10p

Linförighet: 9.5p

Läggande under gång: 0 p (utförde ej)

Inkallning: 10p

Ställandet: 5.5p (väldigt många steg)

Apporten: 10p

Hoppet: 10p

Helhet: 9.5p

Totalt: 164 p 1:pris

Det var ju vårat andra förstapris så nu har vi "bara" ett kvar att ta innan vi har vårat LP1 ;o)
Domarens kommentar när vi var klara var; Inte lika bra som i Hjo, lite ofokuserad idag =)

Så här ser man ut efter en helg med tävlingar och promenader;

4 kommentarer:

  1. Vad kul att det ändå går så bra för er, ni har ju inte hållit på så länge :D. Jag blir också sugen på att träna lydnad när jag läser om det, ställer du upp som coach? ;)

    SvaraRadera
  2. Ja jag är också nöjd över våra insatser =)
    Jag vet inte om jag skulle vara en särskilt bra coach ;o) Men jag kan ju försöka..

    SvaraRadera
  3. GRATTIS!!!!
    Önskar Mia och Fonzie :)

    SvaraRadera