Mina två svarta...och jag

torsdag 14 oktober 2010

Nu ska det bli gjort...

Satt igår o läste championatbestämmelserna för agility. Pratade med en på klubben i måndags om detta med championat och hon fick för sig att alla var tvungna att ställas med minst en tvåa för att bli champion, jag fick lite småpanik och var tvungen att kolla upp detta. Det var till hälften sant. För att hunden ska kunna bli internationell agilitychampion så måste den ställas ut med minst en tvåa på en internationell utställning. Min första tanke var att vi behöver inte bli internationella agilitychampions, men efter några timmars tänkande kom jag på bättre tankar. Jag och Atlas har ju en bit kvar dit, men hur surt skulle det inte vara om man väl kom dit o så får man inget för att jag inte har ställt honom... Så jag funderade en stund till idag o la ut mina funderingar på facebook, alltid bra att lägga sina funderingar där ;o) O vips hade jag en frivillig som ville ställa honom =D Jag är så glad att Jenny ställer upp o ställer Atlas, ho kan ju verkligen Puli med.. Hade ändå tänkt be om hennes hjälp med att fixa till hans utseende lite ;o) Så nu blir det väl gjort. Jag får se vilken utställning vi kommer överrens om att ställa honom på, men jag hoppas iaf att det är en domare som har lite överseende med hans bettfel så han åtminstone får en tvåa...

Dagen idag har varit väldigt lugn annars.. Jag o Atlas tog "morgon" till kl 1 idag =) Sen åkte vi upp en sväng till JBK, skulle lämna lite pengar o tänkte träna lite när jag ändå var där.. När jag kom dit såg jag att rutan stod uppställd så jag tänkte köra den lite. Det gick ganska bra, testade lite olika metoder och det gick väl hyfsat. Jag har ju inte tränat den jättemycket så jag får vara nöjd med det han gjorde idag =)

Sen gick vi en sväng o ner till agilityplanen. Tränade lite på det här med att han ska ta det hinder som är framför honom så länge jag inte visar nåt annat.. Jag har haft lite problem med att Atlas springer förbi platten och balansen om jag inte står precis vid ingången eller uppfarten, så det tränade jag idag, raksträckor med dessa hinder i. Först körde jag hopp, tunnel, hopp o platten på en raksträcka som låg lite som en båge. Detta gick riktigt bra, jag kunde stå i slutet av platten o han tog den ändå... Detta underlättar mycket, då jag har märkt att det ofta är ett ställe jag kommer efter på. Sen testade jag två hopp o sen balansen, jag ställde mig först i mitten av balansen o när han skulle ta andra hoppet började jag röra mig. Det gick också bra, sen flyttade jag mig närmare o närmare slutet o alla gånger satte han det.
Jag tränade även lite slalomingångar, det gick faktiskt väldigt bra. Det enda är att ibland blir han frustrerad och bara skäller på mig innan han ens har börjat tänka själv. Det räcker att jag säger nåt så blir han frustrerad för att han inte fattar. Jag har ju problemet med att Atlas ofta inte tänker först utan snarare handlar först o tänker sen.. Jag är ändå nöjd med träningen..

Efter träningen skulle vi gå en sväng i skogen tillbaka till bilen. Jag trodde att jag hade full koll på vart jag skulle gå, det hade jag inte =) Atlas hade dock mer koll... Vi gick o gick nerför en backe o vid ett ställe ville Atlas gå in, men jag tyckte inte det såg ut som en stig hela vägen så efter några meter så tyckte jag att vi skulle vända.. Så vi fortsatte nerför backen o till slut var vi ute vid stora vägen mot Bankeryd... Det var INTE dit vi skulle, så det var bara att traska uppför monsterbacken igen o då svängde jag in på den stigen som Atlas ville o då hittade vi tillbaka =) Det var långt ifrån den bästa stigen, men den ledde ju tillbaka till klubbstugan iaf ;o) Vi fick klättra uppför branta stigar o både jag o Atlas var färdiga när vi kom fram till stugan.. Vi fick dock en rejäl promenad...

Kvällen har varit lugn.. Har anmält mig till två lydnadstävlingar, Skövde den 31 oktober och Gislaved den 20 november. Jag hoppas att det ska räcka med dom för att få vårat LP1.. Om det gör det så tar vi paus från lydnaden resten av året o plockar upp den träningen igen efter nyår.. Igår anmälde jag oss även till två agilitytävlingar med, Varberg den 13 november och Götene den 11 december. Sen blir det även paus där =)

I helgen åker vi ner till Gislaved o hälsar på mamma. Jag ska träna med Claudia imorgon, fredag, o på söndag blir det en träningstävling i Värnamo. Ska bli kul!

Godnatt på er allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar