Mina två svarta...och jag

söndag 7 november 2010

Träning, utställning och trevligt besök...

Igår var jag på utställning i Växjö. Ville hitta på nåt kul eftersom mina senaste dagar inte direkt varit på topp. Jag ville dit o ha tankarna på annat håll för en dag =) Det var en massa fina hundar och det var riktigt kul att få se alla och träffa en massa trevliga människor. Jag hälsade även på Frisk Hund i deras monter =) Bus ställdes ut och fick jättefin kritik =) Väl hemma så var jag jättetrött, men skrev ändå ihop mitt teoretiska prov för tävlingsledare. Hoppas att jag klarar det =)

Idag har jag varit på klubben o tränat lite agility, träffade Emelie, Jeanette och Anna där. Väldigt kul att träna lite ihop. Det händer ju inte varje dag nu för tiden att jag tränar ;o) Kan ärligt säga att det beror på årstiden, jag är inte överförtjust i det kalla vädret. Jag ser verkligen fram emot vinterträningen, men det ska bli skönt samtidigt att vi inte startar den förren efter jul..

Dagens träning körde jag en kombination från kursen för Jenny o Zeljko.


Jag byggde upp nr 1-7 och tränade lite på att stå långt bort och handla honom. Jag började med att ställa mig vid tunnelingången för att se om Atlas tog 1 o 2 själv, det gjorde han jättebra. Tunneln blir han lite blind på när jag står bredvid den. Jag var tvungen att säga till honom på skarpen för att få honom att fokusera. Dock tyckte jag att han fokuserade bättre idag än vad han gjort tidigare. När jag hade skickat in honom i tunneln så sprang jag och ställde mig bakom hinder 5 och handlade honom på avstånd, den biten gick riktigt bra.

Hinder 6 och 7 skörde jag lite olika varianter. Jag körde som på bilden och det gick jättebra. Sedan tog jag honom mellan hindrena och nr 7 från andra hållet för att sedan skicka in honom i slalom som stod i linje efter nr 6. Jag skickade in honom i slalomet så att jag var tvungen att byta bakom honom och sedan sprang jag före o lämnade honom i slalom. Det gick riktigt bra!

Jag tränade sen tajta svängar, satte ett hinder precis vid en tunnelvägg för att han skulle tänka. Den metoden funkar verkligen på honom =) Körde även där lite olika varianter, en där han fick köra ett hinder innan det hinder som han skulle svänga vid. Så det var två hopp precis efter varandra och jag ställde mig vid den vingen han skulle svänga mot, det gick bra. Sedan gjorde jag en flygande start och gjorde samma kombination och han fixade det fint även när jag inte stod där. Jenny pratade ju om förra gången att jag kanske skulle lägga in ett kommando för att han ska svänga tajt runt, och föreslog "back" som hon använder. Jag använde det idag tillsammans med klicker. Jag tyckte det kändes bra, för Atlas kan det nog kvitta vilket ord jag använder =) Jag hade ju från början tänkt att använda hans namn, men det blir inte bra. Dels för att det är svårt att säga och dels för att det finns fler situationer där jag skulle vilja använda hans namn, och meningen är ju att det ska vara ett ord som enbart används till att svänga tajt. Ordet back är nog inget jag kommer använda någon annanstans.

Jag tränade även lite kf på balansen och vippen. Det gick bra, men vi fick ta det lite försiktigt för hindrena var hala efter nattens frost =) Jag tyckte ändå han löste balansen bra, trots att jag vid ett tillfälle höll på att halka ;o) inte ett enda fel gjorde han idag på det. Så jag hoppas på en sådan repris till helgen när jag ska tävla ;o)

Efter träningen gick vi in i klubbstugan och satt o pratade lite. Vi hade tänkt fika, men vi hade inga koder till låsen =) Vi satt dock o pratade en lång stund och planerade lite inför kvällen då vi ska träffas allihopa. Alltid lika trevligt o samlas hela gänget.

Till helgen blir det tävling i Varberg. Jag åker till Varberg redan på fredag för att hälsa på Micaela och hennes familj =) Sen på söndagen ska jag till invigningen hos Jenny. Jag hoppas verkligen att Atlas tar kf en gång den här helgen iaf.. Gärna på lördag ;o)

Ha en bra vecka!

2 kommentarer:

  1. Det finns inga toppar om det inte finns dalgångar. Sänder lite goda skratt och hoppas vi kan få till en träningshelg i mars.
    goa hälsningar från Trassel och mig.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig =)
    Tack, det hoppas jag med! Kram

    SvaraRadera