Mina två svarta...och jag

söndag 3 oktober 2010

Lydnadstävling i Hjo - Äntligen!

Idag åkte jag och Carina till Hjo vid 8 tiden imorse, trötta och sega. Väl där så visade det sig att klass 3 skulle köra först, sen klas 2 och sen prisutdelning och fika och sist klass 1, vilket innebar lång väntan. Jag fick startnr 4, vilket jag var nöjd med. Carina och Bimbo skulle starta före mig så det var bara att kallt stå o kolla på dom, vilket var riktgt trevligt =) Det slutade nämligen med att Carina och Bimbo äntligen hade sitt första pris =) De vann klassen med 173 poäng. Grattis! Det var dom verkligen förtjänade av.

Sen var det vår tur, och Carina sa att idag var det min och Atlas tur att ta ett förstapris... Platsen är alltid ett orosmoment för mig eftersom den inte har funkat så länge. Men den funkade idag med =) Den här gången låg han till och med kvar tills jag sa sitt så det var en välförtjänt 10 vi fick den här gången =)

När jag sedan gick in och skulle göra hela programmet var jag lite nervös, men den mesta nervositeten hade släppt. Fria följet gick bra, läggande under gång gick bra också. Jag var tydlig och sa med en ganska hård röst LIGG och min lättnad när jag såg honom lägga sig är obeskrivlig. Inkallning gick bra, förutom att han sprang in i mig vid avslutet. Ställandet gick också bra, men han tog några steg. Apporten gjorde jag misstaget att ta en stor apport, jag brukar ta det, men den här apporten var gigantisk. Han tog den efter många om och men, men sedan släppte han den ganska snabbt. Hoppet satt som en klocka igen =)

Våra poäng; (domarens kommentar)
Platsen; 10p
Tandvisning; 10p
Linförighet; 10p
Läggande; 10p
Inkallning; 9.5p (Avslut)
Ställande; 8.5p (Några steg)
Apportering; 6p (Tveksamt tagande, släpper den)
Hopp; 10p
Helhet; 10p (Väl genomarbetat)

Totalt; 190 poäng och en 2a placering

När vi hade gått linförigheten, så säger domaren till publiken, Nu vill jag ha en reaktion, så höll han upp 10an =) Efter hela programmet säger han till mig att det inte är ofta han ser en sådan väl genomförd linförighet, att det var riktigt fint =) Är så glad över domarens kommentarer. Han sa att han trodde att vi skulle sätta 200p, men det blev det tyvärr inte den här gången =)

Vi kom hem vid halv 4 och sedan har vi bara slappat =) Jag och Atlas hade varit riktigt trötta idag. Nu blir det återhämtning för oss. Vår nästa tävling är om 2 veckor nu och det är bara en träningstävling i agility. Tävlingen i lördags var ju säsongens sista stora tävling =) Så nu går säsongen mot sitt slut. Jag ska tävla lydnad året ut i klass 1 tänkte jag, blir det inte fler förstapris så går jag nog över till klass 2 nästa år.

2 kommentarer:

  1. Grattis ....härligt med så fina poäng. Det är en särskild känsla när man sätter en tia i linförigheten.

    SvaraRadera
  2. Tack =) Ja det är det verkligen! Ja det var det verkligen, är så nöjd med min trasselsudd =)

    SvaraRadera