Mina två svarta...och jag

tisdag 12 oktober 2010

Agilityträning

Äntligen blev det lite kvalité på vår träning ikväll. Jag känner mig verkligen nöjd med dagens träning. Jag valde att träna på lite småsaker idag o nån lite längre o enklare kombination.

Jag började med att träna tajta svängar. Jag gjorde som Jenny sa och la en tunnel som "vägg" bakom ett hopphinder, så körde jag slalom innan hopphindret o sen skulle han över hoppet o tillbaka till slalom. Första vändan så skickade jag in honom i slalom och sprang vidare tillh opet o väntade in Atlas, då springer han bara fram till hoppet o vägrar hoppa =) Han tyckte väl att där låg det nåt i vägen ;o) Jag gav mig inte o fick honom att hoppa över nästan stillastående så det blev en bra sväng. Andra gången jag körde var jag tydligare vid hoppet och han hoppade på direkt, svängen blev riktigt bra o han fick en tajt sväng. Resterande gånger funkade också bra och han fick fina tajta svängar. Tydligen var tunneln i vägen ett lyckat drag =) Mig hoppar han ju bara in i ;o) Tunneln vågade han tydligen inte hoppa in i.. Så vi ska fortsätta träna med det..

Jag tränade en hel del slalom också, jag hade planerat att dela slalomet o bara ha 4 pinnar eftersom jag skulle träna svåra ingångar, men det sattes upp en kombination så jag ville inte förstöra den. Slalom gick bra, ingångar i svåra vinklar är som sagt svårt, men det blir bättre. Jag ska börja träna det mycket här hemma tänkte jag. Jag behöver ju inte sätta upp mer än 4 pinnar, o eftersom jag tränar ingångar så är det bra om han inte blir alltför trött, vilket han blir om jag kör 12 pinnar mycket. Han har ju svårast med ingången när jag är på hans högersida..

Lennart satte upp en kombination där slalomet var med som var följande; slalom, hopp, rak tunnel, hopp, däck o balans/vippen. Den här kombinationen gick som en hästsko eller halvcirkel, Jag körde den några gånger o varvade med balansen o vippen. Men sedan tänkte jag träna lite framåtsänd i denna så när Atlas körde slalom o började närma sig slutet så skrek jag fram hela tiden o då körde han hela halvcirkeln själv klockrent =) Så duktig. Så mötte jag upp honom vid vippen som stod i jämnhöjd med slalomet. Det känns som att det går bättre o bättre med framåtsändandet nu, men jag ska fortsätta träna det som jag har gjort nu för det verkar ha gett resultat.

Kf gick bra idag med. Han fuskade en del på vippen genom att starta utan mitt släppkommando, men han hade alltid två på, två av position innan. Vid ett tillfälle när jag vek av från balansen o sprang mot en tunnel så tjuvade han innan jag sa kör, då plockade jag av honom o tog en paus. Sen när vi gjorde samma övning igen så väntade han på mitt kommando =)

Jag hade även bestämt mig för att träna bakombyten idag, så att vi inte ska tappa träningen som vi hade hos Jenny. Det fanns 3 hopphinder uppsatta, om man tänker sig en box minus ett hinder, så stod hoppen i den här övningen. Jag började med att Atlas var på min högersida och jag skulle byta så jag fick honom på min vänstersida. Det gick jättebra o han satte det direkt. Jag körde det några gånger, men när jag sedan skulle ta honom åt vänster sen, alltså få tillbaka honom på min högersida så gick det sämre. Han ville åt höger hela tiden eftersom det var det vi tränat nyss. Det tog några gånger men sedan fattade han det med. Sedan körde jag lite fram o tillbaka över dessa hopphinder o varierade med att skicka honom åt höger o vänster och det fungerade riktigt bra. Jag avslutade sen med att köra den kombinationen från ett annat håll o då blev det lite fundersamt från Atlas sida igen, men det gick snabbt för honom att uppfatta mina signaler.

Det märktes idag att vi inte har tränat på ett tag, både att han var sjukt taggad och att han blev snabbt trött =) Det kändes som att han faktiskt gjorde en ansträngning till att tänka idag, vilket gör mig glad. Min lilla skrutt tänker inte alltid, utan det är snarare fullt ös medvetslös med honom ;o)

Vi har tränat fjärren lite idag med, det gick bra =)

Efter träningen skulle det bli ostbågar o fotboll, men fotbollen blev ju ingen höjdare så jag hamnade här istället =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar