Mina två svarta...och jag

lördag 16 oktober 2010

Agilityträning

Igår åkte jag neråt Gislaved för att hälsa på mamma över helgen. Jag och Claudia hade bestämt oss för att träffas o träna när jag ändå var i krokarna, så vi träffades på brukshundklubben i Smålandsstenar. O som vanligt när vi ska träna så är vi där i flera timmar ;o) Först tog vi en promenad med en fikapaus, sedan ställde vi ut lite hinder och tränade och sedan lite paus o satt o tjatade en bra stund och sedan lite mer träning. Vi kom till klubben halv 12 o åkte hem strax efter kl 4 =)

Vi tränade lite på en kombination från en bana ifrån Nybro. Det var en bra kombination att träna på då det är saker som gärna återkommer. Det var två hopphinder uppställda som staket där hunden skulle emellan, sedan däcket, en böjd tunel, däcket, slalom och långhopp. Claudia ville träna på byten när Elliot var i slalom och jag ville träna den första hoppkombinationen samt kolla hur mycket han drar på slalom. Hoppkombinationen gick bra, han lyssnar riktigt bra på mig nu i de situationerna. Han drog även bra på tunneln där jag skulle göra bakombyte. Han sprang in klockrent i rätt ingång. Det gäller att jag litar på att han tar rätt om jag ger ett tidigt kommando o visar tydligt med min kropp, för om jag ropar till så blir han snabbt förvirrad o det är svårt att få in honom i tunnelingången.. Slalomet drog han kanon på idag, jag testade även att lämna honom i slalom och första gången gick han ur innan sista porten, men så gjorde jag som Jenny sa att jag skulle göra genom att hålla ut armen och säga slalom när han närmar sig slutet o då gick det =)

Jag visade Claudia lite jaako svängar med.. Hon fattade inte riktigt det =) Men hon lär sig nog. Jag skulle visa med Atlas o han var som vanligt fullt ös medvetslös så han lyssnade inte alls på mina signaler utan hoppade dte han tyckte passade honom. Blev lite sur på honom och tog av honom från banan.. Efter ett tag så började han lyssna igen och gjorde det han skulle =) Det är ju tyvärr lite typiskt min hund, o som Jenny säger, han tar inget eget anvar =)

Jag tränade en del kf också och det gick riktigt bra =) Jag körde balansen och vippen och båda gick kanon. A:et bryr jag mig inte om så mycket eftersom det är nåt vi ska ta tag i under vintern..

Jag är dock väldigt nöjd efter fredagens träning. Han är duktig, men vill lite för mycket ibland =) men hellre det än att han inte vill alls ;o) Imorgon är det träningstävling i Värnamo och mitt enda mål där är att han ska ta kf på balansen..

Hörs imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar