Mina två svarta...och jag

lördag 15 maj 2010

Vallning Dag 2

Idag åkte jag ut till Askeröd vid 9 tiden. Det ösregnade och morgonen kändes inte helt på topp. Jag fick frukost när jag kom fram och sedan bar det ut till hagen för att valla. Hagen såg ganska ok ut när vi började, men det var lite blött =) Efter att några hundar hade vallat så var hagen som en stor gyttjepöl. Tänk er in i situationen, 7 fullpälsade/nästan fullpälsade pulisar i en hage med gyttja. Dessutom var 3 av dom vita. Låter detta som en bra kombination?? Nej precis =)

Första rundan vi körde blev det ganska snabbt fullt ös på Atlas. Jag lyckades ändå få ner tempot en del, men fick inte till det helt bra. Jag kände mig mest förvirrad och förstod nog egentligen inte vad jag höll på med just i det tillfället. Jag hade dessutom sämre koll på pinnen idag än vad jag hade igår. Jag stoppade honom åt ett håll, och när han vände så stoppade jag honom åt det hållet, helt förvirrad.. Han splittrade dessutom fåren många gånger, inte bra. Peter körde honom en stund och då gick det mycket bättre.

Andra rundan gick mycket bättre. Nu var hagen ännu mer gyttjepöl, och jag hade gyttja upp på halva låren =) Vid detta tillfället började jag äntligen fatta hur jag skulle få stopp på honom, när han gick runt fåren för att ta dom upp till mig. Jag hade dessutom bestämt mig för att Atlas INTE skulle splittra fåren den här gången. Det gick mycket bättre, han splittrade dom nån gång men betydligt färre gånger. När något får fick för sig att gå ifrån de andra så tog han in dom fint igen. Vid ett tillfälle lyckades ett får ta sig ut från hagen, och Atlas satte efter, hämtade in det 100 m från hagen =) Min lilla skrutt. Vid slutet av passet var han så geggig av all gyttja att han knappt kunde röra sig, och jättetrött.

Tredje rundan var jag först osäker på om jag skulle köra alls. Atlas var supertrött och orkade inte ens gå en promenad. Men han var väldigt tänd på fåren, så jag bestämde mig för att testa. Jag körde ingen särskilt lång stund. Jag kunde knappt gå i gyttjan och Atlas blev snabbt lerig igen, så den gick väl sådär. Egentligen varken bättre eller sämre, eftersom vi knappt kunde röra oss.

Imorgon hoppas vi på uppehåll och att det torkar upp lite i hagen. Jag får se om Atlas orkar 3 rundor imorgon, annars gör vi bara två. Det beror nog lite på vädret med. Efter vallningen idag så stretchade jag honom en stund, och då somnade han på marken, så trött var han. Stackars killen. Jag fick lite dåligt samvete, och kände det att jag hade tagit ut honom för mycket, men han kommer få vila större delen av nästa vecka nu. Vi har ju agilitytävling nästa vecka, men han kommer få vila från träning fram till torsdag tror jag.

Nu ska jag sova, Atlas har redan däckat vidmina fötter =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar