Mina två svarta...och jag

onsdag 5 maj 2010

Träning hos Jenny Damm

Igår åkte jag och Anna till Jenny för lite träning. Vi kom dit vid kvart över 5 så vi hade lite tid på oss att värma upp hundarna. När vi åkte från Jönköping så haglade, snöade och regnade det, men när vi kom till Jenny så var det sol (som alltid när vi är där) =)

Vi började träna slalom. Jag sa till Jenny att jag har problem att få in Atlas i ingången när Atlas är på min vänstersida, alltså när han inte ska runda första pinnen innan. Så Jenny visade hur jag kunde träna på detmed bågar. Hon körde Atlas först, för att visa hur jag skulle göra och för att han skulle förstå vad han skulle göra. De första gångerna hoppade han över bågarna, men tillslut fattade han =) Sen gick det riktigt bra, han till och med sprang dit själv och körde en vända. Jenny tyckte också det hade gått framåt med slalomträningen, hon sa att det märktes att han var mer fokuserad framåt i slalomet och att han visste att bollen skulle komma efter. Det är skönt att även hon ser skillnaden, för annars känns det ibland som det går jättebra hemma så går det åt skogen när vi är där.. Anna och Wilma fick också träna med bågar, men anledningen var att wilma ibland går ur de sista pinnarna.

Sedan körde vi några kombinationer med tunnlar och hopphinder. I dessa skulle vi träna byten och snäva svängar, framåtsänd och mer svängar =) Det vi skulle tänka på var att om hunden ska svänga åt höger, runt hindret, så ska jag springa mot vänster vinge på hopphindret, för att sen snabbt backa bakåt och över till andra sidan för att göra sitt framförbyte. Skulle hunden svänga vänster runt hindret så ska jag springa mot höger vinge. Sedan gjorde hon en kombination där hunden skulle hoppa tre hopphinder efter tunneln för att sedan gå runt hopphindret snävt. Hopphindrena stod inte helt rakt utan mer i en liten båge. Här skulle jag springa i en rak linje och låta Atlas ta hindrena själv utan att följa med honom. Jag skulle springa rakt så att när han hoppar andra hindret så ska det bli som en krock mellan oss så att jag pressar ut honom rakt mot sista hopphindret.
Därefter gjorde vi en kombination som var ganska lik den förra men här skulle vi svänga efter det andra hopphindret och här skulle man följa med hunden utmed hindrena för då fick man en mer böjd linje vilket gjorde att hunden svängde mer naturligt. Den sista kombinationen gick ganska bra, jag blev stillastående vid nåt hinder och fick ta om det, men överlag gick det bra.
När vi skulle springa i en rak linje blev det svårare, jag ville gärna göra en banan sväng, vilket gjorde att Atlas missade det tredje hopphindret hela tiden. Men det var roliga kombinationer =)

När vi körde dessa kombinationer så frågade jag lite om startträning. Jag litar ju inte helt på att Atlas sitterkvar i starten på tävling, vilket gör att han heller inte gör det. Så Jenny visade hur jag ska träna detta med Atlas. Han ska få ETT kommando (sitt eller stanna), sedan ska jag gå, jag ska stanna till nån gång och sedan gå vidare, för att sen stanna igen. Då kan jag antingen välja att kasta bollen till honom eller starta honom.

Därefter körde vi slalom igen. Jenny ville se om vi hade fått in det med bågarna, det gick bra =)

Vi avslutade sen träningen med att visa kontaktfälten. Jag gjorde som jag brukar på träning, sätter locket i marken, lyfter upp honom på balansen och sätter igång honom. Hon tyckte det såg bra ut =) Hon tyckte vi kunde ta det ett snäpp längre och göra så att när han duttar på locket så klickar jag och kastar bollen framåt. Hon trodde också att vi kunde börja köra hela balansen, men jag var skeptisk. Så hon bad mig visa hur man gör. och som tur var gjorde han som han brukar, flög av nedfarten. Jag sa då till henne att på tävling är det ännu värre. Hon tyckte då att jag inte skulle starta någon agilityklass innan hans kontaktfält sitter. De agilityklasser som jag är anmäld till ska jag se som träning för starter och dylikt, men jag får INTE köra balansen. Lite tråkigt att åka på tävling för en klass, men det får väl bli så. Samtidigt blir jag sporrad att verkligen hårdträna kf nu så att det blir klart.

Jag och Anna åkte hemåt vid halv 9 tiden, då var vi trötta o nöjda =) massor att träna på som vanligt, men alltid lika kul. Jag hoppas att jag någon gång kan lägga ut lite filmklipp från igår. Eftersom vi var två så kunde vi ju filma varandra =)

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera