Mina två svarta...och jag

måndag 31 maj 2010

Lydnad, Greyhound Park och kf träning..

Nu är det ett tag sen jag uppdaterade bloggen, men ska försöka sammanfatta senaste veckan.
I onsdags förmiddag åkte jag och Carina upp till JBK för lite träning. Vi träffades vid 10 tiden och började med lite lydnad. Jag började med att köra lite fotgående. Jag hade med mig det Carina sa förra gången vi tränade, vilket var ett bra tag sen, att jag skulle berömma mycket och att det skulle vara kul. Det fungerade jättebra =) han sätter sig inte rakt när vi stannar, men går jättefint fot. Bekymret jag har när det blir så sällan lydnadsträning är hans skällande. Han får sådana förväntningar och då börjar han skälla. Jag tränade även positioner, vilket går bra =) Sedan tränade vi lite inkallning, han sitter inte alltid kvar men gör en riktigt bra ingång till mig.
Vi tränade också hopp över hinder. Inte alltid klockrent med att sitta kvar men får till en riktigt bra ingång där med nu.
Jag försökte också lära in liggande under gång. Detta gick inte jättebra, men det gick lite bättre med klickern. Jag får fortsätta med den träningen hemma också.
Jag och Carina hade en träningskamrat också, Tomas. Vi körde en platsläggning alla 3 och det gick över förväntan. Atlas låg kvar ganska länge, men lite dumt av mig att gå så långt första gången vi kör en lång platsliggning. Vi testade också budföring =) Atlas var faktiskt duktig.
Vi gick sedan ner en sväng till agilityplanen och körde lite. Jag körde mest kf med Atlas och det gick riktigt bra =)

På torsdagen följde jag med Carina till Borås. Hon skulle träffa Emma och dom skulle iväg på ett möte på eftermiddagen. Jag stannade hos Emmas mamma och underhöll mig själv hela eftermiddagen. På kvällen skulle Emma och Carina jobba. De skulle massera på en träningstävling på Greyhound Park. Det var riktigt häftigt att se alla Greyhound, Whippet m.fl. springa. Det går så fort! Sedan Fick vi testa med våra hundar =) Det var riktigt kul. De fick testa springa efter en släphare på en rak bana. Både Atlas, Bus, Beon och Bello var riktigt duktiga =)
Idag åkte jag och Atlas upp till JBK för att träna lite. Jag tänkte att jag skulle lägga fokuset på kf, vilket jag också gjorde. Jag satte upp hinder före och efter balansen idag för att få en helhet med hindret. Atlas var så duktig. Jag testade också göra bakombyte och springa åt ett helt annat håll och han satt kvar och duttade. Han vet vilket beteende jag vill ha av honom där =) Så kul att se hans framsteg. Vi körde lite a-hinder med, och jag försökte få ett bättre beteende på det genom klickern, men det gick sådär. Det fungerar om jag bara kör a-hindret, så jag får testa om jag kan få det lite bättre =)
Till helgen är det Folksam Cup och Växjös nationalhopp. Ska bli riktigt kul att tävla. Det ska bli spännande och se hur kf fungerar på tävlingen i helgen. Nu blir det träning hela veckan, iaf tisdag och torsdag. Förmodligen onsdag också =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar