Mina två svarta...och jag

tisdag 11 maj 2010

Agilityträning på JBK

Idag åkte jag och Atlas upp till JBK för att träna lite. De har allmän träning på tisdagar så jag tänkte jag skulle åka upp och få lite störning kring kf träningen =)

Jag började med att träna kf. De första gångerna gick inte allas bra, Atlas sprang mest av utan att dutta. Framsteget är nog att han åtminstone tar kontaktfältet =) ska försöka be nån filma träningen nån dag.
Efter några försök så började han samla sig och göra riktigt bra ifrån sig. Jag började med att köra med godis för att inte stressa upp honom mer än nödvändigt, dumt jag vet, men jag känner att det är bättre att det blir rätt just nu. Fast sen tog jag faktiskt fram bollen. Vi kör ju hela balansen nu, och han sprang över ganska sakta, han duttade och jag klickade och kastade bollen. Då blir det ju genast lite fart på honom =) så när han tog balansen efter det så är det ganska hög fart på honom för han vill ju ha bollen... Och tro det eller ej, men han stannade och duttade!!! Min skrutt gjorde det i hög fart och stannade! Jag är så stolt! Några gånger sprang han av för tidigt, men inga större katastrofer.. När han väl har bollen i tanken så drar han ju väldigt bra framåt på balansen, vilket gör att träningen där jag ska komma efter honom blir ganska enkel =) Jag måste säga att jag är hoppful vad gäller detta nu. Däremot vet jag inte hur jag ska göra med a-hindret. Vi får ju inga fel på den, men det är med en sådan liten marginal han trampar på kontaktfältet att vi lika gärna kan få det. Jag vet inte om jag ska strunta i att träna in nåt särskilt på det eller om jag ska göra det i förebyggande syfte. Vad tycker ni?

Jag tränade också en kombination med slalom, hopphinder och böjda tunnlar. Han kom i riktigt hög fart in i slalomet och lyckades ändå komma rätt i alla portar. Han lyckades reglera sin fart jättebra. Då har jag ändå inte tränat det jättemycket, ska hålla uppe den träningen så den inte går ur honom. Däremot måste jag komma ihåg vid de tillfällen han faktiskt lyckas reglera farten och komma rätt, att jag berömmer honom och peppar honom. Jag märkte att han blev osäker om han var rätt när han körde slalomet efter har reglerat farten själv, emn så fort jag sa; Bra, kör! så satte han fart igen =) Vi fick till några riktigt fina och tajta svängar med, vilket är kul =)

Jag körde vippen några gånger med. Jag är rädd att han ska börja hoppa av den innan den slår ner, det är nämligen på håret att den hinner slå ner nu innan han sticker.. Vippen gick bra efter några övningar, men han är ivrig på att komma iväg.

Ikväll är jag och Atlas trötta, så nu blir det filmmys eftersom vi redan har tagit helg =)

Hörs mer imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar