Mina två svarta...och jag

lördag 8 maj 2010

Tävling i Götene

Idag åkte jag, Anna, Jeanette och Emelie till Götene för att tävla. Vi hade hört att det skulle regna, men uppehåll har det varit hela dagen! Annat kan man säga att det var i Tranås, tycker faktiskt lite synd om dom som tävlade där...

Hoppklassen
Min första klass var hoppklassen. Vi gick banvandring vid kvart i 9, och då hade vi hunnit vara där en timme och komma iordning. Anna och Emelie startade sin agilityklass vid kl 8, så därför hade jag och Jeanette lite tid o komma iordning.

Banvandringen gick riktigt bra, jag är nöjd över hur jag gick den. Jag kände att jag gick den fokuserat och med självförtroende. Jag tänkte till och med på den optimala linjen för bytet, som Jenny alltid pratar om =) Som sagt, en riktigt bra banvandring. Jag gick in på banan med fokus och en övetygelse att Atlas inte skulle tjuvstarta. Jag satte honom i starten, gick ifrån honom, stannade en gång som Jenny sa att vi alltid ska göra. Fram till det gick det bra, inte en tendens till tjuvstart. Sen vände jag mig och fortsatte gå ganska sakta en bit, sneglade bakåt och kände osäkerheten komma krypandes och min tanke "undra hur länge han sitter kvar?" Den lilla tanken gjorde att han startade. Det var ingen katastrof för jag hade kommit en bit, men han startade utan mitt kommando. Han rev dessutom första hindret. Sedan gick det ganska mycket utför hela banan. Han vill ABSOLUT inte dra framåt, han var så ofokuserad... När han hade gjort tillräckligt många snurrar för att vägra ut sig, så tog jag tag i honom och sa till honom att skärpa till sig, gjorde en snurr och fortsatte. Han ville fortfarande inte dra framåt, men det blev lite bättre. En sekvens med tunnlar och hopphinder blev riktigt bra med byten o allt. Slalomet blev fel ingång, han tog andra porten men annars satt det jättebra.

Så det blev ännu ett katastroflopp och disk på meritlistan. Jag kan säga att jag var ganska arg när jag lämnade banan.. Mina fantastiska träning/tävlingskompisar sa åt mig att ta en promenad och sen prata om det. Det blev mycket bättre =) Jag kan säga att jag var inte särskilt sugen på att köra agilityklassen efter detta eftersom jag hade bestämt mig för att diska mig självmant genom att inte ta balansen.

Agilityklassen
Eftersom jag var bestämd på att jag skulle diska mig i den här klassen så gick jag in på banvandring och kollade banan först och främst. Sedan kollade jag över vilka delar jag skulle passa på att träna på om det inte gick som jag ville. Jag hade också ganska tur för balansen stod som nr 12, vilket innebar att jag kunde köra nästa hela banan innan jag skippade den. Dessutom kunde man lätt gå från hopphindret innan balansen till slutsträckan.

När vi gick in på banan så var jag helt fokuserad på starten. Jag satte honom, sa stanna en gång och bara gick bestämt ifrån honom, stannade och fortsatte gå till min position. Jag ställde mig där jag hade planerat, och vet ni vad, HAN SATT KVAR!!! Där hade jag kunnat lämna banan =) Jag var så nöjd. Jag sa kör, och han tog första hindret men missade andra, men det var inte hela världen. Jag hade bestämt mig för att testa förflytta mig från slalomet, eftersom jag tränat slalomet så mycket- Däremot har jag inte tränat just det. Det gick i ca 8 pinnar, han hade bra fokus framåt o sen gick han ur så jag körde om det. Däremot är det en enorm skillnad. Jag behöver inte stödja honom med min röst längre och jag kan hålla mig en del i bakgrunden o ändå kör han på =) Sedan kom vippen och han hoppade nästan av här, vi fick inga fel, men jag valde ändå att ta om den. Om marginalen är så liten så finns risken att det blir fel en dag. Så jag alde o diska mig där. Sedan flöt det på ganska bra, jag tog om a:et också en gång. Sedan drog han bra på slutsträckan också. Så jag måste säga att jag är nöjd med de olika delarna i den här klassen.

De andra tjejerna gjorde bra ifrån sig =) Vilken debut Jeanette och Mitzy gjorde i klass 2!!

Tyvärr verkar det inte gå bättre för mig och Atlas ju länge säsongen går utan snarare tvärtom... Men vi får hoppas att det släpper snart..

På vägen hem började Atlas klöka, och kräktes lite i bilen. Vet inte om han kanske inte var piggelin och det var därför han var ofokuserad på tävlingen. Man kan aldrig veta.. Jag märkte ingenting på själva tävlingen, men det kanske satt i...

Nästa helg ska jag och Atlas göra nåt som är nåt helt annat än agility, vi ska VALLA!! Det ska bli så kul =) Kul att få göra nåt helt nytt också!

Ha en fortsatt toppenhelg, för det ska vi ha =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar