Mina två svarta...och jag

lördag 22 maj 2010

Tävling i Hässleholm

Imorse kl 6 åkte jag, Anna, Emelie och hundarna till Hässleholm för tävling. Vi hade en bonushund med oss idag, lilla Bus =) Carina skulle jobba så Bus har sovit hos mig och Atlas natten till idag. Resan gick bra ner och vi var i god tid innan jag skulle gå banvandring.

Agilityklassen
Jag började med agilityklassen. När jag gick banan så kändes den ganska bra. Balansen kom som nr 8 på banan, och jag hade ju bestämt mig innan att jag skulle diska mig. Men när jag gick banan så blev jag osäker om jag skulle göra det eller testa balansen. Jag bestämde mig för att gå och testa balansen på framhoppningsbanan och se hur Atlas betedde sig. När jag körde balansen där sen så satte han kontaktfältet flockrent med dutt och hela rubbet =) så jag bestämde mig för att testa. Övriga banan kändes bra, lite krånglig, men inget vi inte skulle reda ut.
Atlas satt var i starten till mitt släppkommando kom. Tyvärr rev han tredje hindret, säkert jag som störde honom på något sätt med min röst. Tunnlarna gick jättebra, han drog rätt in i dom =) Sen kom balansen, och jag kände på mig att han kommer ta det. Tyvärr tog han den inte, men han hoppade inte lika illa som innan. Tyvärr fick vi ju 5 fel där. Övriga banan gick bra, slalomet satt och ingången också trots att det var den sidan han inte kan lika bra. Så det slutade med 10 fel och tiden nåt på 41 sek. Jag var så nöjd med loppet eftersom allt hade flytit på så, inga stopp förutom efter balansen då jag var osäker på om jag skulle ta om den. Slalomet känns så himla säkert om han bara tar rätt ingång, och det är jag egentligen bara orolig för om han kommer lite snett och inte ska runda första pinnen.

Jag ändrade ju min rutin också inför starten. Emelie höll Atlas ända tills det var min tur. Jag stod lite bakom ett av husen och ibland stod jag vid dom, men han fick ingen kontakt med mig. Jag vet inte om det hjälpte, men det kändes så =)

Hoppklassen
Hoppklassen kom ganska snabbt efter min start i agilityklassen. Jag hade startnr 3 här så jag hade ganska bråttom efter banvandringen. När jag hade suttit o kollat på large som var innan kändes det som att hoppbanan var ganska svår, men jag insåg när jag gick att många hade gjort den mer krånglig än vad den var. Många gjorde lite onödiga byten. Jag hade ganska mycket självförtroende när jag gick banvandringen och det kändes riktigt bra. Dessutom bestämde mig för att testa på en svårighet jag bara gjort på träning, bakombyte vid slalom. Jag insåg att skulle jag få till det så skulle jag få en bättre linje.
Atlas satt kvar i starten även denna gång. Han höll på att tjuvstarta en gång, han ryckte till ordentligt, men jag gick tillbaka, reste honom och satte honom igen. Vilket fungerade =) Slalomet kom som nr 6, och fram dit var det inga problem. Så kom då testet.. Jag skickade honom mot slalomet, och skrek slalom. Han sprang rakt in i slalomet och jag bytte sida bakom, och han fortsatte!!!! Jag kunde knappt fatta det själv =) Han fortsatte i full fart genom hela slalomet utan en tvekan när jag bytte sida. Vi fortsatte vidare mot platten, kort tunnel, hopp muren, hopp och tunnel. Vid hoppet och tunneln blev det något missförstånd mellan mig och Atlas så han svävade ut lite, vilket resulterade i en vägran. Resten av banan gick bra, mina byten satt och atlas drog på riktigt bra framåt. Så när vi kom i mål så trodde jag att vi hade 5 fel, men det visade sig att vi hade 15 fel. Vart vi fick de andra 10 felen har jag ingen aning om. Tyvärr såg anna och emelie inte den klassen för de höll på att förbereda sig inför sin klass. Jag är ändå supernöjd med flytet. Tiden tror jag blev nåt på 32 sek, vilket är toppen trots tveksamheter..

En 11:e och en 12:e plats blev det. I hoppklassen hade jag näst bästa tiden =)

Vi har haft en toppendag! Dessutom måste jag gratulera Anna och Wilma som tog hem sin första pinne i hopp-tvåan =) Dessutom kammade dom hem 1:a platsen =) Grattis!!

Imorgon bär det av till Aneby och ny tävling. Jag ska försöka ha med känslan från idag och göra det bästa vi kan =)

Ha en fantastisk kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar