Mina två svarta...och jag

söndag 18 juli 2010

Bogehoppet Ulricehamn

Igår var det ju dags för tävling igen =) denna gången i Ulricehamn. Jag och Anna for iväg kl 7 och innan dess hade Emelie och Nina redan hunnit köra vilse.. Så för att vara på den säkra sidan så ringde jag Cissi och frågade efter vägbeskrivning =) Vi kom fram i god i tid till tävlingsplatsen.

Jag skulle ju inte tävla förren på eftermiddagen för dom startade med klass 2 och 3 och sist klass 1. När Anna, Emelie, Nina och Claudia skulle gå banvandringen för hopp 2 så började det hällregna, och det slutade inte direkt. Regnet höll på i nån timme och det resulterade i väldigt blöta banor, det märktes att det var extra svårt för hundarna med underlaget och speciellt när det regnade som värst.

Hoppklassen
Jag började med hoppklassen, och marken var ganska blöt när vi skulle köra den. Banvandringen gick bra, kändes som en ganska bra och rolig bana. Inga direkta svårigheter, men jag bestämde för att testa skicka Atlas in i en tunneln när jag stod vid andra sidan tunneln (andra ingången). Starten gick bra, tredje hindret rev han dock, vilket de flesta hundar gjorde i klassen. Det hindret kom i en sväng, så jag tror att de tappade lite fotfäste och kom inte riktigt upp i språnget. När vi sedan kom till tunneln där jag skulle testa om jag kunde skicka in honom i motsatt ingång mot vad jag stod så sprang han jättefint mot den rätta ingången, tyvärr tror jag att jag gjorde mitt byte förtidigt och Atlas trodde att han skulle fortsätta förbi ingången och sprang bara runt. När jag sedan gjorde om det så tog han det direkt =) Så jag tycker nog att jag lyckades. Sedan var det ett hopp hinder till och sedan målsträckan, första hindret på målsträckan kom efter en sväng och där rev han igen och sedan snubblade han när han skulle hoppa långhoppet och rev det. Så vi slutade på 20 fel och tiden 41 sek någonting, och jag är väldigt nöjd över rundan. Hade underlaget varit lite bättre så hade han inte rivit dom hindrena, men mina byten satt bra (förutom det vid tunneln) och jag hann med alla, det var bra flyt hela vägen och inga onödiga snurrar och stopp.

Agilityklassen
Sedan var det dags för agilityklassen. Jag hade ett sent startnummer och banan kändes ganska lätt. Balansen var hinder nr 4 och jag visste att antingen diskar jag mig där eller så kör vi ett felfritt lopp =) Det kändes riktigt bra. Starten var lite klurig, men jag hade en plan på hur jag skulle få Atlas att inte få en alltför stor sväng mellan hinder 2 och 3, där skulle man svänga 90 grader. Precis när jag ställer mig efter nr 2 och vänder mig om ser jag att han har startat så den blev inte så bra som jag hade hoppats. Inte bra med tjuvstart, hoppas att det var en engångsföreteelse. Balansen kom och han hoppade kf, jag gjorde om den, diskade oss och han gjorde det klockrent! Så snyggt kf har jag knappt sett sen vi började träna kf =) jo, han gjorde faktiskt ett lika snyggt på träningen i onsdags.. Resten av banan gick jättebra, allt flöt på och jag kunde inte vara mer än nöjd med loppet. Däremot känns det extra bra att han gör så snygga kf nu, 2 av 2 på och inga tveksamheter vad han ska göra. Han inväntar mitt kommando och kör på sen. Det känns som det kommer snart =)

Det roliga är att på väg till tävlingen på morgonen satt jag och funderade på kf och vad jag gör annorlunda på träning och tävling. Jag kom på att på träning skriker jag kom igen, kom igen, när han springer över, däremot har jag medvetet inte gjort det för att jag inte vill hetsa honom mer på tävling än vad han redan är. Sen slog det mig, Jenny pratar alltid om att man tränar på att stressandet blir ett tecken på lugn istället, och det slog mig också att det är ju det som blir annorlunda på tävling. Så jag sa till mig själv att det ska jag göra på tävling. När jag sedan skulle köra agilityklassen, så fanns inte den tanken i huvudet utan jag gjorde som jag alltid gjort på tävling, sa ingenting mer än balansen. När jag sedan kom ut från banan så gjorde Cissi mig uppmärksam på samma sak. Hon sa det att göra samma sak som jag gjorde andra gången vid första tillfället på balansen istället. Och då slog det mig igen att jag inte hade gjort det =)

Det blev inga pinnar för nån av oss igår, men vi hade kul ändå. Emelie körde två riktigt snygga lopp, tyvärr med snörpliga 5 fel i vardera klass. Anna och Nina hade båda 2 disk, och Claudia en disk och en felfri runda med tidsfel tyvärr. Jag tyckte vi gjorde bra ifrån oss allihopa =)

Nu laddar vi om inför Halmstad om 2 veckor. Hoppas på bättre väder och bättre resultat =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar