Mina två svarta...och jag

onsdag 7 juli 2010

Träning hos Jenny

Igår var jag och Atlas hos Jenny och tränade.. Bus fick följa med oss eftersom jag är hundvakt åt henne =) Hon tyckte nog det var ganska spännande, men tyvärr blev det ingen träning för henne. Det får bli en annan gång =)

Jag var ju lite osäker förra veckan om jag skulle åka igår.. Jag tyckte att dels är det mycket pengar som går och sen har jag ju varit där ganska många gånger i vår, men jag valde att åka ändå. Man lär sig alltid något nytt hos Jenny, och vad mycket jag lärde mig!

Vi började med en hoppkombination som bestod av 4 hopphinder och en böjd tunnel. Starten var ett staket på 2 hopphinder och här skulle jag starta med flygande start, att jag kör igång med en rund sväng och skickar honom. Väldigt nyttigt, för jag tror inte jag skulle tänka på att jag kan ha en flygande start med Atlas eftersom jag alltid lämnar honom. Men han fick en bra vinkel över och jag kunde komma närmare hopphinder nr 3 för att göra mitt framförbyte. Sedan skulle han över ett hopphinder till, runda det och tillbaka till tunneln. Innan hinder nr 4 skulle jag göra ett framförbyte till så det blev 2 ffbyten direkt efter varandra. Detta gick bra när jag väl fick till mitt andra framförbyte.. Jag vill gärna ge Atlas lite väl mycket utrymme vid mina byten, vilket resulterar i att jag blir sen i mitt byte och att Atlas får enorma svängar. Jag vill ju verkligen tajta till alla svängar, och det fick jag verkligen lära mig igår.

Därefter la vi på hinder på den kombinationen jag precis gjort, så efter tunneln kom ett hopp hinder (samma som hinder nr 4), sedan ett hopphinder till där han skulle komma tillbaka (runda) och in i en liten tunnel, ett hopphinder, en lång böjd tunnel, och sedan två hopphinder till. Varav näst sista blev staketliknande, så jag skulle använda samma princip i min handling som jag gör vid ett staket. Det roliga är att jag är så van vid att Jenny säger hur jag ska göra på banan, men igår skulle jag tänka själv! =) Lite nervöst var det.. ;o) Hon sa att jag får gå banan först och köra en gång och om hon sen tyckte att jag skulle göra annorlunda någonstans så skulle hon säga det när jag hade kört.. Det kändes lite som ett test av det vi hela våren har kört =) Som tur väl var så var hon nöjd =) Hon ville inte ändra nåt, jag gjorde helt rätt utifrån de kunskaper hon lärt mig.. Första vändan sprang jag lute för långt mot den första tunneln, så jag kom försent till "stakethindret" så det fick jag göra om.. När jag gjorde om det så sprang Atlas in i tunnelnoch jag sprang så fort som möjligt till nästa hinder, men ingen Atlas kom ut ur tunneln... Och han som annars kommer som en raket.. Helt plötsligt kommer det ut en annan hund ur tunneln =) Snacka om jag blev förvånad, in springer en puli och ut kommer en border collie =) Jag skrattade så mycket, och efter kommer Atlas lunkande.. Jenny kommer och frågar varför han inte kom och jag sa att den andra hunden var i tunneln samtidigt =) Vi kom fram till att tunneln förvandlade nog hundar.. Detta var en hund som hon hade hemma från Zaas uppfödare, en tik, så hon hade smitit ut från sin lilla hage och in i tunneln och gömt sig utan att vi hade märkt nåt.. Roligt var det iaf =) När det sedan inte fanns en till hund i tunneln så klarade jag komma rätt i positionen ändå, så jag fixade kombinationen bra.

När jag hade kört den kombinationen så skulle hon visa en ny sväng för mig, som gör att Atlas får tajtare sväng i vissa lägen. Det var vid hopphindret innan den lilla tunneln jag skulle ändra lite. Jag tror att det jag fick lära mig kallas för Jaako-sväng.. Jag gör ett halvt ffbyte som övergår i ett blindbyte typ.. Hunden går bakom din rygg. Jag skickar över hunden över hopphindret genom att ta ett steg fram som att jag ska göra ett ffbyte, men vänder inte framdelen av kroppen mot hopphindret utan vänder upp mig direkt mot tunneln som står på den sidan atlas har kommit ifrån. Då vet Atlas att han inte ska fortsätta framåt utan ska tillbaka till mig, vilket resulterar i en tajt sväng. Jag använder hela tiden samma hand, så på samma sida som han hoppar över hindret ansluter han sig till mig igen, såhan byter aldrig sida på mig. Jenny tyckte att jag hade riktigt bra koordination för jag fattade det direkt =) Hon sa att det inte är många som fattar på första försöket, men att jag sätter de flesta svängar snabbt =) Alltid roligt att få beröm från Jenny! Jag satte iaf den här svängen ganska snabbt.

Sedan fick jag också lära mig en annan sväng på samma ställe fast hon ändrade banan lite så jag skulle till ett hopphinder istället för den lilla tunneln. Den här svängen är svår att förklara, men om jag försöker så skulle jag stå vid höger vinge med ryggen mot hopphindret. Atlas ska komma från vänster mot mig, och han ska hoppa över hindret när jag fortfarande är vänd med ryggen mot hopphindret, runda och komma in på min vänstersida.. Detta gjorde att han fick en riktigt tajt sväng igen =) I slutet av kombinationen sen så skulle jag göra den föregående svängen igen.. Den här gången hade jag lite svårt att få till det, men det gick till slut =)

Sedan avslutade vi med kf. Jenny tyckte att det börjar se bra ut nu, men att jag emellanåt kan lägga dit locket igen så han vet sitt mål på balansen. När jag skulle köra den här kombinationen så sa Jenny att en av de svängar som jag lärt mig idag kan användas i den kombinationen och hon skulle nu se om jag kunde hitta vart.. Nervöst igen =) Men jag hittade! Det roliga nu är att jag verkligen börjar se det jag lär mig i banorna, det har jag haft svårt för innan. Slalomet satte han jättebra, så länge jag inte klantade mig i handlingen.

Sedan tog jag upp en del situationer som uppstått på tävlingar som jag egentligen inte förstått varför, bl.a. det som hände på hoppbanan i Aneby med tunneln.. Men hon förklarade och visade tydligt vad det var som hade gått fel. Så nu förstår jag att det verkligen var mitt fel och Atlas fattade verkligen inte vad det var han skulle göra. Sedan frågade jag också om "fel" tunnelingångar, och det har ju egentlgen inte kommit på länge, men hon pratade om att ändra Atlas linjer innan jag kom till tunneln eller göra framförbyte. Och det är ju självklart naturligtvis =) Jag glömmer de där linjerna ibland... Det blev en hel del prat den här gången, men det var ganska varmt så Atlas blev trött ganska snabbt..

Jenny tyckte även jag skulle satsa på att ta mig till landslaget nästa år...!?! Jag trodde hon drev med mig, men jag tror tyvärr inte hon gjorde det.. Klart att man blir glad och sporrad när hon säger nåt sånt.. Men jag sa det till henne att jag KANSKE ska ta min första pinne först =) Och hon bara sa att det kommer.. Och det får vi verkligen hoppas! Vi pratade också en del om hennes tävlingar i helgen.. Alltid spännande att höra hennes tankar om sina lopp och vad som gått fel och varför. Hon är verkligen fenomenal när det kommer till agility. Jag insåg också att Atlas och Ogin är lika gamla och jag sa det att vi ligger LITE efter ;o) men det tyckte hon inte.. Hmm bara 12 pinnar efter och en hel del erfarenhet.. LITE efter ligger vi nog, tycker jag, iaf jag ;o)



Atlas försökte fria till Ina ett antal gånger med, men hon gillade VERKLIGEN inte honom, hahaha :) hon visade tänderna och rynkade på näsan som om han var en trasa katten hade släpat in.. Hahaha, stackars Atlas, han är omringade av tjuriga kärringar.. =)

Jag är iaf väldigt nöjd efter gårdagens träning så nu blir det inte mycket mer innan Bjuv i helgen.. Men jag måste säga att jag är sugen på att åka upp till klubben och sätta upp kombinationen jag körde igår.. Men det får bli efter helgen..

1 kommentar:

  1. Låter som att du hade en jättebra träning. Spännande tunnel hon verkar ha. Perfekt om man blir lite trött på sin hund. Bara att skicka in dem i tunneln så får man en annan, hihi =D

    Säg bara till när du tänkt åka upp och träna kombinationerna så följer vi gärna med.

    SvaraRadera