Mina två svarta...och jag

måndag 14 juni 2010

Träning och hundvakt

Jag kunde verkligen inte hålla mig igår.. Jag VET, jag är hopplös! Jag tränade, och inte bara lydnad utan agility också..

Vi åkte aldrig upp till JBK så jag tränade lite här på baksidan. Jag började med lydnaden, och hade den bästa belöningen enligt Atlas, köttbullar. Jag började med fotgåendet vilket gick förvånansvärt bra, speciellt med köttbullar =) Jag tränade också läggande under gång, detta börjar sätta sig mer och mer nu. Så några träningstillfällen till sen sitter det nog =) Jag började också träna in stående på det sätt som Carina har lärt mig. Atlas är lite trög och vill gärna sätta sig ner, men med köttbullar så fattade han till slut vad det var jag ville=) Tillslut kunde jag invänta med godiset när jag hade sagt stå, och han stod ändå.. Tränade också inkallning en gång och det är absolut inga problem, han kommer in och sätter sig jättefint!

Sedan tränade jag lite agility. Jag tänkte att jag skulle börja träna att lämna honom i slalomet. Så jag började med 6 pinnar, vilket jag snabbt insåg att han tar själv ändå, och kom på att det är ju de sista två pinnarna han lämnar om jag inte är vid sidan. Så jag satte upp alla 12 pinnar =) Till en början gick han ur de två sista, vilket gjorde mig glad för då kunde jag ju träna det.. När han hade gjort det några gånger var jag tvungen att inse att jag kunde nog inte lämna honom så mycket på en gång, han var ju tvungen att inse vad han gjorde för fel. Så jag började om och sprang bredvid honom några gånger och kastade bollen, detta för att han skulle inse att belöningen kommer vid ett komplett genomfört slalom. Efter 3-4 rundor så började jag springa bredvid och sedan helt vika av från honom. En gång lämnade han slalomet utan att fullfölja det, sedan fattade han =) duktig kille!!
Därför valde jag att lägga till bakombyten och springa åt ett helt annat håll, han fullföljde det.. Det gick riktigt bra. Då satte jag upp kombinationen från tävlingen i lördags. De två hopphindrena som kom efter slalomet.. Det var ju i den situationen i lördags som jag hade velat lämna honom. Sen tänkte jag att dragningskraften från ett hinder skulle försvåra det för honom att hålla sig kvar i slalomet, speciellt om jag sprang tilld et och ställde mig i position.. Men han fixade det =) Han river gärna de hinder jag har hemma, det är precis som han inte reflekterar över att det är ett hinder.. Men han fixade hela kombinaionen flera gånger =) Så nu är jag nöjd!

På kvällen sedan gick jag och Atlas en promenad med Mia och hennes hundar runt Västersjön. Riktigt härlig runda, lagom lång knappt en människa. Så är det säkert inte alltid men igår kväll var det inte mycket folk =) Så där blir det nog fler rundor..

Idag är jag och Atlas hundvakt till Lexie. Jag skriver Atlas också för han tror att han har någon slags uppguft att uppfostra henne trots att hon inte behöver det =) så han vaktar han med ;o) Kanske att det blir att jag sätter upp slalomet idag en stund med =) Jag hade dock tänkt att ha en träningsfri dag idag eftersom vi ska till Jenny imorgon.. Jag har ju sagt att vi ska ha en paus nu någon vecka fram till Bjuv, men jag undrar hur det kommer gå.. Ledig, inget att göra och inte få träna.. Hoppas att det blir fint väder snart igen, då skulle det vara möjligt att genomföra =)
Nu ska det städas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar