Mina två svarta...och jag

onsdag 16 juni 2010

Träning hos Jenny

Idag har ju jag och Atlas varit hos Jenny, och vad sa jag? Det är ALLTID sol hos Jenny =) Det regnade enda fram tills jag parkerade bilen, sen kom solen.. Jag tror att positiva tankar kan hjälpa också, för de sista 3 km tänkte jag; Det är alltid sol hos Jenny, förstör nu inte den här visionen för mig... =)

Jag måste bara säga att jag älskar att träna hos Jenny. Hon förstår verkligen mig och Atlas och hon har ALLTID en lösning på våra problem =)

Jag började med att ta upp mitt kf problem, och när jag hade visat hur vi gjorde en gång så visste hon vad problemet var.. Vilken tur =) Jag gör en annorlunda sak på tävling som jag inte gör på träning. Jag har varit medveten om det, men egentligen inte hur stor skillnad jag gör. Jag har trott att principen är den samma, fast den inte är det. Jag har varit medveten om varför jag gör det så tydligt på tävling, men inte vetat att det egentligen skapat problemet. När jag kör balansen på tävling så stannar jag till för att låta Atlas ta sin tid för att ta sig ner, detta har gjort att det blir en helt ny situation på tävling och han därför inte sammankopplar det..
Som jag också misstänkte så har jag inte hetsat/stressat honom tillräckligt på träning för att han ska fixa pressen på tävling. Så nu har jag en månad på mig innan Bjuv tävlingen att få till detta. Det känns så bra att ha något konkret att träna på.
Det jag ska tänka på när jag tränar kf är:
  • Stressa honom både med kroppen och rösten när han är på balansen.
  • När han börjar sakta ner farten, pusha på med rösten.
  • När han hoppar, gör honom uppmärksam på att det är inte ok och ta honom i pälsen och för honom tillbaka och ta om balansen. Jag ska inte använda ordet nej, men något röstljud för att visa honom att det är fel.
  • Jag ska vara i rörelse när jag säger släppkommandot. Annars blir min rörelse släppkommandot.

Jag ska också skriva upp kriterier för vad som är ok beteende på kontaktfälten. Sen ska jag läsa dom innan jag ska in på banan för att veta vad jag ska göra om han inte utför det korrekt, vilket är att ta om det. Jag får inte rubba på dessa kriterier, för nu vet inte Atlas vilka kriterier som gäller och därför gör han också olika.. Jenny sa dock att Atlas vet vad han ska göra på balansen och att det såg bra ut annars =) det är ju skönt, för det innebär att vi har en bra grund.

Vi tränade sedan en liten bana med alla kf hinder i. Det gick faktsikt bra, det jag måste tänka på är att hålla mina linjer så att Atlas inte har möjlighet att riva. Nu stör jag honom ganska mycket. Första rundan gick inte alls bra, men efter vi hade rett ut mina byten och linjer så gick det jättebra =) Jenny tyckte att min handling börjar se bra ut och att jag har fått klämm på det nu. Därför tyckte hon att jag kunde finslipa på andra saker som för tillfället fungerar, men inte till 100%, som a hindret och vippen t.ex. Jag ska träna in ordentliga kf på de två hindrena också.

Idag är första gången jag inte har fått nån läxa i handling, vilket jag får tolka som något positivt =) Det var egentligen träningen på balansen jag fick läxa i.

En annan sak som jag måste komma ihåg är när Atlas "fastnar" framför ett hopphinder och inte hoppar, så ska jag sänka handen och fokusera mer på hindret med handen, då hoppar han =) Det fick jag lära mig idag, och det fungerade!

Jag är så fruktansvärt nöjd med dagens träning och är nu ännu mer övertygad om att detta ska gå..

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar