Mina två svarta...och jag

lördag 12 juni 2010

Katastroftävling!!

Idag har jag och Atlas varit i Forserum och tävlat, det var Smålands distriktsmästerskap som skulle avgöras idag =)

Jag och Atlas gav oss iväg vid 20 i 9 idag, rena sovmorgonen! Det var strålande sol när vi lämnade Norrahammar och halvt storm och regn när vi kom till Forserum.. Jag var så sjukt nervös när vi åkte dit, så nervös så det kändes som jag skulle kräkas.. Jag har även gått några dagar och varit orolig för den här tävling, detta pga att jag inte vetat hur jag skulle göra med kontaktfälten. Skulle jag ta om eller fortsätta?? Hade det varit en officiell så hade jag inte tvekat, jag hade tagit om. För där är pinnen körd ändå, och det är pinnarna som gäller. I en sådan här tävling kommer vinnarskallen in, vi skulle fortfarande kunna placera oss med 5 fel tänker jag då. När vi kom till Forserum så hade jag fortfarande inte bestämt mig vad gäller detta. Jag trodde att hoppklassen skulle börja och hade då bestämt att jag skulle avgöra om jag skulle ta om kf eller inte beroende på hur jag låg till efter hoppklassen, men när vi kommer till tävlingen så är det agilitybanan som står uppställd. Small började så jag hade gott om tid att bestämma mig, balansen stod som hinder nr 4 med, så det gick inte avgöra om man skulle vara felfri dit eller ej..

När sedan banvandringen startade för agilityklassen kände jag mig ganska lugn. Det var en ganska lätt och rak bana, knappt inga byten. Jag hade en plan, men kände mig inte direkt taggad när jag gått banan. Jag bestämde mig dock för att kf skulle tas om om han inte tog dom. Starten satt bra, han stannade och inväntade mitt släppkommando. Det började med hopp, böjd tunnel och hopp, sedan balansen. När han sprang upp på balansen och var halvvägs så insåg jag, han kommer inte stanna. Jag ser det ganska snabbt på honom. Jag tog tillbaka honom, och för att han skulle få en helhet så tog jag även om hindret före balansen. Han tog balansen jättefint, men var lite långsam ner.. Resten av banan gick ganska bra. Jag struntade helt i mina byten vilket resulterade i många snurrar. Atlas hoppade av vippen innan den börjat röra på sig, antagligen lite för tung. Jag fick däremot sådan fruktansvärd mjölksyra i benen så jag kunde knappt springa.. Inte så kul. Jag var trots den här katastrofrundan väldigt nöjd med att jag valde att ta om balansen.

Hoppklassen sen var lite svårare, men roligare. Det var en hel del kruxigheter och en svår slalomingång. Jag hade planerat min väg till slalomet så att jag blev tvungen att backa dit, det gick förvånansvärt bra =) och han satte ingången snyggt. Efter banvandringen på den här banan kändes det bra. Om jag bara fick till alla byten så skulle vi nog få ihop det. Atlas satt kvar snyggt i starten, men rev första hopphindret. Sedan gick det bra, jag fick till min plan vid slalomet, men i slutet av slalomet stack jag iväg i sidled för tidigt och Atlas gick ur inför sista porten. Efter det gick det bara utför. Jag fick inte till mina byten, han rev långhoppet och med ren tur fick jag bara en vägran trots alla snurrar. Mina ben var som bly, jag orkade inte springa alls. Det blåste fruktansvärt mycket och av någon anledning så störde detta mig något fruktansvärt. Jag kände min frustration växa ju närmare mål vi kom.. Detta var en riktig katastrofrunda! Hade jag bara sprungit på och fått till mina byten hade det säkert blivit bra, men jag gjorde inget av det så då kan det inte bli annat än katastrof.. 20 fel kom vi i mål med, det har nog aldrig hänt innan... Inte ens i början..

Nu blir det en paus i tävlandet. Nästa tävling är om en månad.. På tisdag ska vi till Jenny, tack o lov.. Har en massa jag måse fråga o få hjälp med.. Nästa helg är det ju Triple utställningen i Jönköping och vi ska ha lite agilityuppvisning alla 3 dagarna, det ska bli kul. Det är ju bara en massa skoj o inget allvarligt... Midsommarveckan ska vi nog ha en liten paus från all träning. Vi kör väl tisdagsträningen, men inget mer. Atlas blir helt övertaggad om han inte får köra nån agility alls =)

Nu är både jag och Atlas trötta =) Vi ska ligga och slappa i soffan o kolla på regnet som öser ner! Ha en fantastisk helg allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar