Mina två svarta...och jag

söndag 6 juni 2010

Nationalhoppet i Växjö

Idag har vi varit i Växjö och tävlat. Jag, Anna, Emelie och Jeanette och alla hundar åkte vid halv 8 imorse, så vi fick lite sovmorgon. Vädret var inte helt på topp när vi åkte, lite mulet, men det fick vi tillbaka under dagen. Det har varit så varmt idag, väldigt varmt för hundarna att tävla i. Våra hundar börjar dock bli vana vid det här livet så jag tror att dom lär sig att vila när det behövs, för dom springer ju lika glatt som vanligt under loppen.

Vi träffade Emma där, hon skulle tävla Castro =) Sedan träffade vi också Felicia och Vilda där som tog sin tredje pinne i hoppklassen och blev därmed uppflyttad till 2:an =) GRATTIS!

Jag började med agilityklassen. Den var inte så svår och jag kände mig ganska lugn på banvandringen. Jag bestämde mig för att göra ett försök på bakombyte vid slalom igen också. Starten var 3 hopphinder som stod som i en böj, sedan kom a-hindret, vilket vi klarade utan fel. Däremot snubblade han på uppfarten och ramlade in i hindret och fick kravla sig upp för att ta sig över. Atlas verkade vara ok för han körde på som vanligt. Efter a-hindret skulle vi svänga till höger för att ta en liten tunnel, men jag glömde bort banan för en sekund, men kom på den lika snabbt. Tyvärr fick Atlas till en snurr och vi fick en vägran. Efter tunneln kom två hopphinder och tillbaka till tunneln. Efter där kom balansen, och Atlas hoppar av in kf så jag tar tillbaka honom och diskar oss. därefter gick det ganska bra. Bakombytet vid slalomet satt kanon, därefter kom ett hopp och sedan en böjd tunnel, tunneln kunde gått bättre. Det kändes inte så illa som det såg ut på film sen =) Jag var alldeles för sen med mitt kommando samtidigt som jag hamnade efter honom och svängde upp mot nästa hinder för fort. Så han fick till en snurr. Däremot blev vippen riktigt bra idag, han väntade tills den hade slått ner.

Hoppklassen kom ganska snabbt sen. När jag gick banan så insåg jag att det endast var ett byte och det var i slutet av banan. Jag kände mig riktigt taggad inför den klassen, det var en bana som passade oss. Jag sa också till Åsa och Jeanette innan jag skulle starta att de skulle skrika spring åt mig när jag var på banan, det peppar mig =) Starten gick jättebra, det känns verkligen säkert med starten nu =) och det beror väl på min inställning mycket.. Det startade med tre hopphinder och en lång rak tunnel. Efter tunneln kom däcket och sedan ett halvt staket, detta gick riktigt bra och snabbt. Sedan kom en platt tunnel och två el tre hopphinder innan slalomet. Slalomet gick riktigt bra, och när jag var mitt i slalomet så hör jag någon skrika; SPRING! =) Jag satte fart mot nästa hinder som var långhoppet, där snubblar Atlas och drar med sig sista delen av långhoppet och störtdyker rätt ner i marken. Atlas tar sig upp, helt förvirrad, och är då redan framme vid nästa hopphinder. Eftersom han är lite groggy så fattar han inte riktigt att han ska hoppa så han blir stillastående innan han hoppar, vägran.. Sedan kör vi sista sträckan med hopphinder och tunnlar som också gick bra. Vi gick i mål med 10 fel och tiden 33,66 sek =) en 7 plats. Jag är sååå nöjd, men det är verkligen inte meningen att vi ska ha den där sabla pinnen..

Jag känner verkligen att det är så små saker som avgör att vi inte får den där pinnen.. Den är på G =) Jag åker iaf från tävlingar och är nöjd nu. Jag känner att det som går fel är antingen mitt fel eller små missöden som att Atlas snubblar. Den som vann hoppklassen var en sekund snabbare än mig, vilket innebär att hade det inte varit för störtdykningen så hade jag nog vunnit =) Jag känner verkligen att jag är så säker på Atlas nu, jag bekymrar mig egentligen inte för nåt särskilt när vi kör, vilket är så skönt!

Måste också gratulera Anna och Wilma som tog sin andra pinne i agilityklassen idag och därmed vann sin klass. GRATTIS! Jeanette och Mitzy fick med sig en rosett hem =) Emelie och Ella gjorde ett kanonlopp i hoppklassen =) Familjen Tycon är på G ;o)

Nästa tävling är Smålands DM i Forserum nästa helg. Ha en fantastisk vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar