Mina två svarta...och jag

tisdag 15 november 2011

Resan till Kroatien

Nu har jag äntligen lite tid till att uppdatera bloggen. Kommer dela upp resan i olika inlägg, annars kommer det bli alldeles för långt =) Var ju flitig med att uppdatera inför resan, men sen har det varit lugnt ;o)

Kom till Landvetter vid 5 tiden i onsdags morse och var så himla trött. Hade jobbat till nästan halv 11 på kvällen dagen innan då jag och Beni var o spelade laserdome med några tjejer i 9:an. Shit va skoj det var!!!

Åt lite frukost på flygplatsen innan det var dags att sätta sig på planet till Wien. Vi kom iväg lite för sent, jag somnade nästan på en gång vilket var skönt. Planet var ganska stort o rymligt. Vi kom fram lite sent till Wien och jag fick springa till nästa plan. Detta planet var litet, ett propellerplan, och det var varmt och trångt. Allt jag kunde tänka på var att hoppas det inte var ett sådant plan jag skulle flyga med hem. Jag hade huvudvärk när jag satte mig i det flyget och fick sitta bredvid en kvinna som stank parfym! Blev inte bättre av det vill jag lova...

När jag kom fram till flygplatsen i Zagreb så väntade Sandra och hennes väninna på mig där tillsammans med Axis. Axis blev så glad när han fick se mig och började hoppa o pussa på mig =) Härligt o få det välkomnandet av en hund som man väntat på så länge.

Därefter åkte vi och köpte en transportväska till Axis för flygresan. Det gick kanon och det var skönt o få det klart. Min enda oro var att väskan egentligen var för stor för flygbolagets mått. Sedan åkte vi vidare till mitt hotell där jag kunde ta det lite lugnt tillsammans med Axis tills det var dags för middag tillsammans med Sandra och hennes familj. På hotellet tog jag det ganska lugnt, jag tog med Axis på en promenad i en stor park utanför hotellet. Jättemysigt var det och jag passade på att köra lite kontaktövningar med honom och leka en del. Så duktig han var!

När vi kom in tog jag en dusch och sedan vilade jag och Axis i en timme. Jag var helt färdig efter flygresan. Vid 5 tiden hämtade Sandra och hennes familj mig och vi åkte till en restaurang och åt. Så gott, det var nån grillbricka med en massa olika saker på. Jag fick även fina presenter av dom, en t-shirt med de kroatiska färgerna och nån figur på och sedan en ljusstake med kroatisk historia på samt en kapsylöppnare som var formad som en slips med kroatiska landmärken på. Slipsen är tydligen uppfunnen i Kroatien så där denna slips =)

Därefter åkte vi hem till Sandra och dom och sedan vidare till agilityträning med Sandra. Träningen kommer jag berätta mer om i ett annat inlägg =)

Efter denna dagen var det otroligt skönt att komma till hotellet och lägga mig och sova. Axis sov i sängen hela natten och väldigt nära mig. Så mysigt =)

Dagen efter började med en härlig frukost och packning. Jag följde med Sandra, hennes dotter och en tjej som heter Maja som har Axis bror, för en rundtur i Zagreb. Det var otroligt trevligt att strosa omkring i Zagreb och höra dom berätta om Zagrebs historia. Jag fick se en massa olika viktiga byggnader och platser. Fick höra om många viktiga personer i Kroatien, jätteintressant! Vi promenerade omkring med hundarna och pratade en massa. Direkt efter denna rundvandring så bar det av till träning för Zeljko. Mer om denna träning sen med =)

Efter träningen så skjutsade Zeljko mig till ett köpcentrum för att möta upp Sandra. Jag, Sandra och hennes dotter gick o åt innan det var dags att åka till flygplatsen. Väl på flygplatsen skulle vi checka in Axis. Sandra hjälpte mig en del eftersom han vi pratade med var bättre på kroatiska än på engelska =) Tillslut fick jag iaf Axis boardingcard och allt var klart. Inte en blick på buren eller honom. det enda dom frågade var hur mycket han vägde. Sedan skulle jag checka in bagaget och då frågade hon som checkade in bagaget vart jag hade hunden. Jag hade för tillfället bett Sandra hålla honom medan jag gjorde det så jag bara pekade på honom och sa att där är han. Hon svarade bara ok va bra. Ingen kontroll om det verkligen var min hund jag pekade på... Säkerhetskontrollen gick också bra =) inga problem alls. När jag sedan skulle stoppa in Axis i väskan innan vi skulle gå på så protesterade han lite. Han började gnälla och vid ett tillfälle så skällde han till, men det räckte med en tillsägning så lugnade han sig. Väl på flyget så var det ett trångt propellerplan igen. Varmt som attan var det och jag valde att byta plats med han som satt bredvid mig för jag hade aldrig fått in Axis väska inne vid fönstret. Axis var så lugn på planet att jag var tvungen att kolla om han levde vid ett tillfälle =) Han kikade upp på mig som om han undrade vad fan jag ville ;o)

Vi landade i Munchen lite sent, men planet till Göteborg var också försenat så det var lugnt. Planet till Göteborg var stort o rymligt som det ner och jag hade tomt bredvid mig så det var en bättre flygtur. Kunde till o med sova en bit på den vägen. Eftersom Axis flög med mig i kabinen så behövdes inga veterinärkontroller vid på och avstigning så det var bara att stiga av i Göteborg och åka hem. Åkte med SAS/Lufthansa hela vägen hem och det gick verkligen toppen. Ibland blir det dock lite skrattretande hur illa dom kollar allt inför resan med hund.

Insåg ju också, vilket jag egentligen förstod innerst inne från början, att jag hade oroat mig i onödan inför flygresan hem. Allt gick ju så himla smidigt. Det som var lite fascinerande i Kroatien är hur de parkerar, det finns knappt regler för det. Har aldrig tackat för att vi har parkeringsvakter, men när jag var i Zagreb gjorde jag det =)