Mina två svarta...och jag

tisdag 15 november 2011

Agilityträning i Kroatien

Det har ju blivit två pass agilityträning under tiden jag var i Kroatien =) 2 pass på 2 dagar.. Inte illa ;o)

På onsdagen följde jag med Sandra på hennes träning. Hon tyckte att jag kunde köra Nala, Axis mamma, på träningen. På deras klubb har dom träningar med tränare som håller i träningen och Sandras tränare heter Tanja Janes. Tanja kom 5a individuellt på VM i år med sin kroatiska vallhund Rudi. Jag blev lite nervös när jag fick se banorna eftersom det var en del hopp som man skulle ta från fel håll. Eftersom jag inte kan Nalas kommandon så blev jag ännu mer nervös, men bestämde mig för att köra ändå =) Första vändan gick ganska bra, blev nåt missförstånd då jag var lite snabb. Jag fick ingen direkt feedback från Tanja utan jag testade mest. Andra kombinationen/banan var lite klurigare, men ändå rolig. Jag var mer taggad inför den eftersom jag hade kört Nala en gång och visste att det gick. Denna övningen gick riktigt bra, nåt missförstånd men ändå bra. Jag körde den 2 gånger och fick sen en del feedback från Tanja, bara en positiva saker =) Det fanns säkert en del negativa saker, men hon sa inget om det =) Hon sa att jag hade snabba och bra rörelser och att jag sprang på bra. Alla andra fick skit för att de inte sprang på tillräckligt bra sen =) Hon tyckte jag hade en bra handling.

Dagen efter var det dags för träning för Zeljko tillsammans med Axis. Såg verkligen fram emot det. Vi började med att bara leka med honom. Han visade med den kroatiska vallhunden som han har hemma för tillfället och hur han gjort med honom. Axis lekte så fint med mig. Jag fick sedan träna lite höger och vänster svängar, tajta svängar. Det märktes att Sandra hade tränat det lite med Axis för han kunde grunderna. Sedan tränade vi lite framåtsänd och skick mot leksak. Axis hade inte ritkigt den där explosiviteten som han ska ha sen, men inte så konstigt med tanke på att vi nästan precis hade träffats när vi genomförde detta =) Sedan körde vi även lite cirkelträning. Zeljko pratade även om vikten att inte gå för fort fram, jag hinner träna hinder. Det viktigaste är grunden nu innan några hinder ska blandas in. Han visade även hur jag ska gå vidare med de olika delarna sen när de sitter =) Det var massor med bra saker som jag kan träna på i vinter utan att vara beroende av hinder. Vi pratade även kf =) Han frågade vad jag ska ha för kf och jag sa att jag ska testa running. Det han sa var att det viktiga var att ha grunden där han verkligen har fart mot sin leksak. Så släppet mot leksaken ska tränas först. Han tyckte att jag kan träna in två av o två på som ett trick så har jag det beteendet om jag vill byta. Vilket känns väldigt bra =)

Jag känner att jag fick en bra start med denna träningen och jag har pratat med Jenny om vad vi tränade hos Zeljko så hon har koll på det när vi kommer på torsdag =) Det är bra att dom har samma grundtänk, underlättar inför träningen hos Jenny.

Det jag tänkte på efter dessa två träningar var att jag har ju verkligen haft två lyxträningar. Vilka kontakter man skapar. Jag har tränat för två världsekipage på två dagar samt att jag tränar för Jenny regelbundet. Tack vare Jenny har jag fått kontakt med Zeljko och jag har förmånen att träna för de bästa i världen. Jag har tränat för 3 världstränare =) Tanja är ju en bonus att träna för o lite kul eftersom hon själv har kroatisk vallhund. Vilka förmåner man har =)

Tanjas hundar;


1 kommentar:

  1. Vilken lyxresa:-) men det är du verkligen värd och vilken generositet de har i kroatsien som ger sin tid till dig och lilla Axis!

    SvaraRadera