Mina två svarta...och jag

söndag 20 november 2011

Träning hos Jenny

I torsdags var det dags för träning hos Jenny, äntligen!!! Har ju känt mig lite omotiverad på senaste, dels beror det väl på årstiden men dels beror det även på vår pissiga säsong som det verkligen gått troll i. Dessutom har jag ju haft en del fokus på Axis så Atlas har inte fått träna jättehårt på senaste tiden ;o)

Atlas
Vi började med Atlas 1h. Jag fick göra först en kortare kombination och sedan en bana på 25 hinder. Jag fick träna på att hitta bästa vägvalen, Jenny klockade olika vägval. Helt otroligt vad det gör skillnad på klockan vilken väg man väljer... Jag hade en del problem med en sekvens i den långa banan, men jag och Atlas satte banan till slut. Jag måste komma ihåg att inte ge upp om det blir fel... Jag fick faktiskt inga läxor med Atlas =) Däremot kunde jag köra långa banor för att träna på min o Atlas koncentration och uthållighet på banan. Fick jättemycket beröm för kf på balansen =) Atlas gjorde riktigt bra och snabba kf. Min stjärna <3 Jag måste tänka på linjerna i banan när jag går den så att jag vet vilken linje jag visar Atlas. Jag sa till Jenny att det är ofta det som gör att vi diskar oss på tävling nu för tiden, att jag missbedömer linjer.
Jag var iaf helt färdig efter sista rundan av den låga bana =) Så det var skönt att övergå till Axis med ett lugnar tempo....

Axis
Axis fick sin första träning denna dagen också =) Vi gjorde många saker och jag fick en lång lista på saker att träna. Vi började med att träna in två av o två på positionen på en liten pall. Det gick ganska bra =) Han kom upp med två tassar iaf och jag ska fortsätta därifrån.
Sen blev det lite startträning. Jenny trodde att han hade tränat det förut för han var jätteduktig på det =)

Sedan skulle vi träna tunneln. Det var då det roliga började ;o) Han började rusa runt som en galning, hoppade över tunnlar eller bara sprang runt dom. Han ville inte alls komma till mig, han tog alla leksaker o busade omkring =) Till slut lugnade han ner sig och kunde träna en stund. Jenny visade hur jag skulle jobba med inlärningen av tunnlar så att han blir väldigt självständig i dom. Han har dock tendensen att vända i tunneln så det gäller att jag inte klickar för tidigt när han springer in.

Vi tränade även en del släpp mot leksak genom hinderstöd. Detta gjorde han riktigt bra, men han kommer ju gärna inte med leksaken så det blev lite träning med det med =)

Jag fick en lång läxlista på saker att träna med honom;

  • Träna självständigt med tunnlarna
  • Träna startposition
  • Träna 2 av 2 på
  • Träna på hans tillgänglighet under träning så han inte tror att han ska bli fångad varje gång jag kallar på honom
  • Träna apportering av leksaken
  • Träna att han ska vara passiv när jag tränar Atlas
  • Träna honom att bli trygg i buren hemma
  • Träna släpp mot leksak genom hinderstöd
  • All mat ska komma från mig genom träning
  • Fick lite tips hur jag ska göra om han skäller vid hundmöten med..
Tror inte det var nåt mer ;o) Har det uppskrivet i mitt block så jag får kolla över det igen =)

Har en del att göra nu med honom. Jenny tyckte han var en rolig liten prick o vi fick oss några goa skratt =) Han är för rolig den där hunden =)

Det var två härliga träningstimmar och kände verkligen vilken energi jag fick av denna träning. Är superpeppad inför nästa säsong nu och inför träning. Äntligen lite energi o lust igen =) Nu har jag några veckor på mig innan vi ska dit igen. Då ska vi ha förbättrat Axis träning betydligt =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar