Mina två svarta...och jag

fredag 26 februari 2010

Träningsmetoder

Jag tycker det är väldigt intressant att kolla på olika träningsmetoder och jag kan säga att jag inte går efter någons speciella metod fullt ut vad gäller vardagslydnad. Jag brukar, när jag stöter på programmet, titta på Ceasar Milan och hans programm "Mannen som talar med hundar". Jag har ofta facinerats av hans metoder, långt ifrån allt han gör håller jag med honom, men delar av det han gjort har ändå facinerat mig. Nåt jag inte håller med om när det kommer till hans metoder är det här med el, det förstår jag mig inte på. Sedan är det många andra saker som jag inte håller med också. För mig är det inte viktigt att min hund ska gå bakom eller vis sidan på promenad för att visa mitt ledarskap. Jag tycker jag visar det på andra bra sätt. För mig så är promenader en helt vanlig promenad där min hund ska få gå och lukta. Även om jag inte alltid håller med om det han gör så har jag aldrig blivit särskilt berörd eller upprörd av ett progam, förren idag. Jag blev så upprörd av det han gjorde att jag var tvungen att byta kanal. Jag ska försöka förklara vad det var han gjorde som gjorde mig så upprörd. Det var en rottweiler det handlade om, och ägarna hade problem med hunden utomhus med att han blev aggressiv mot alla. Inomhus var han jättesnäll och lydig. Ceasar ska då ta honom på en promenad och väljer då att använda ett stackel halsband. Jag har sett progam innan där han använt det, och tyckt att det var fel. Den här gången valde han dock att sätta stackel halsbandet precis bakom öronen på hunden, alltså ett väldigt känsligt ställe på hunden. Ett ställe som gör väldigt ont och som kan vara farligt om man drar till hårt när det sitter där. Sätter man ett vanligt stryp bakom öronen på en hund så gör det ont, tänk då hur ett stackel känns. Hunden drog och slet och ju mer dom försökte få hunden med sig desto mer slet hunden... Konstigt? Tycker jag verkligen inte, tänk vilken smärta den här hunden fick utstå.. Stackel är ju inte tillåtet i Sverige, men det är kanske inte alla som vet om det.. Jag tycker också det är dumt att visa sådana saker eftersom folk som inte vet bättre kanske testar detta hemma...

Stackel halsband
En annan sak som jag kan bli förbannad på när jag kollar på det programmet är alla dessa dumma amerikaner som är med. Dom undrar varför dom har en pitbull-blandning som gräver i trädgården, biter sönder saker i huset, vänder upp o ned på sophinkar m.m, när de bara går ut och går med hunden 1 gång i veckan... Jag säger bara det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar