Mina två svarta...och jag

söndag 7 februari 2010

Inomhusträning

Idag har v tränat i ridhus igen. Att man kan längta så till söndagar =) Det gick riktigt bra idag också. Här nedanför ser ni de tre kombinationer som vi tränade idag. Vippen är väl ingen kombination, men den stod för sig själv i alla fall =)

Vippen
Jag tränade kontaktfält på vippen idag igen. Den här gången hade jag med mig locket så det gick lite bättre, men vi har lång väg kvar. Det är lite frustrerande att jag bara kan träna en gång i veckan på detta. Vill att träningen ska gå fortare fram, men det kan jag inte räkna med när det bara blir en gång i veckan. Jag har fortfarande mitt hemmagjorda kontaktfält utanför som jag kan träna på, men jag vill försöka gå över till ett helt hinder nu. Han kan det riktigt bra här utanför, men det är bara att fortsätta =) Nästa veckan ska jag i alla fall ta med mig en längre spik att sätta fast locket med, för Atlas drog runt locket idag för mycket så han hade svårt att fokusera.. Jag är ändå nöjd, jag ser att det går framåt och att han börjar fatta.

Slalom
Idag var slalomet uppdelat med hopphinder mellan varje slalomdel. Jag tycker den här övningen är riktigt bra, men har inte tränat mycket innan på detta med Atlas. Han höll fokus riktigt bra genom hela kombinationen. Han tappade ibland fokus på sista slalomdelen, men han gjorde några riktigt bra rundor. Hindrena stod lite för tätt så med hans fart hade han svårt ibland att komma i rätt ingång, men de flesta gånger lyckades han bra utan mitt stöd. Jag ska nog köra den kombinationen fler gånger, jag tror att det kan öka hans självständighet mer.

Tunnel och hoppkombination
Kombinationen med tunneln och hopphindrena fungerade riktigt bra, jag är så stolt över honom =) Han drog bra på tunneln och jag tränade också på att han skulle ta fel ingång på tunneln. De första gångerna drog han rakt in i ingången rakt fram, men till slut lyssnade han på mig och efter viss tveksamhet tog han den ingången jag ville. Jag tränade också några blindbyten och det gick bra. Han drar inte bakom mig utan tar snabbt upp min signal när jag gör blindbytet. Han drog riktigt bra framåt och jag tränade med bollen som Jenny har visat oss att vi ska göra. På träningen går framåtsändande riktigt bra, tyvärr är det fortfarande problem på sista sträckan, upploppet, på tävling. Jag får hoppas att det kommer efter hand. Idag dråg Atlas på tunneln trots att jag hamnade bakom honom. Jag försöker skapa situationer som kan komma på tävling för att kunna träna på det. Som sagt på träning går det bra =)

Jag måste ändå säga att jag har stort hopp på oss inför tävlingssäsongen. Att vi dessutom har ett träningstillfälle varje månad hos Jenny fram till juli månad gör inte saken värre. Jag hoppas på stora framsteg =) Att jag dessutom har motivationen att träna och bli bättre gör inte saken värre..

2 kommentarer:

  1. Jag blir allt lite mer peppad på att träna när jag läser om er träning! :)

    SvaraRadera
  2. Va bra :) så fort snön försvinner kommer vi träna flera dagar i veckan..

    SvaraRadera