Mina två svarta...och jag

tisdag 23 februari 2010

Träning, ännu mera snö och utflykter

Jag fick lite skäll idag av min underbara vän Carina, att jag inte uppdaterat min blogg på några dagar =) men nu kommer det. Anledningen är att i söndags städade jag och packade allt jag hade haft med mig till Gislaved, jag hämtade älgkött och skottade utanför pappas hus innan jag begav mig av hemåt till Jönköping för lite agilityträning =) i måndags morse så åkte jagoch Atlas och hämtade pappa och Liz på flygplatsen. På eftermiddagen sen så åkte jag och Atlas ner till Varberg till en kompis och spenderade natten där. Idag har vi alltså kommit hem och det är så himla skönt att få vara hemma igen. Jag tror Atlas tycker det är ganska skönt med, han har sovit med benen i luften sen vi kom hem ;o)
I söndags var det alltså agilityträning i ridhuset igen. Alltid lika kul, men det känns verkligen hur sugen man är på att träna utomhus nu. Det var jag, Anna och Emelie som tränade och vi satte ut en kombination/bana som vi också delade upp i två delar. Atlas var helt galen, med otroligt mycket energi, men det berodde nog på att han varit så uttråkad i veckan...

I den första kombinationen tränade vi framförbyte innan slalom. Bytet blev bra och Atlas tog ingången til slalomet bra, men vi behöver träna slalom mycket den här säsongen. Det finns mycket vi kan förbättra i där. Det är framförallt flytet i slalomet som vi behöver träna, sen kan det bero på att Atlas spänner sig när det är kallt vilket gör att han inte får ett bra flyt där. Oavsett så kommer vi träna mycket på det i vår och sommar.
I den andra kombinationen var det framförallt tunnlar fokuset låg på. Vi tränade också svängar och att Atlas skulle runda hopphindret och ta det från andra hållet. Detta tyckte jag att han gjorde riktigt bra, han fick till tajta svängar och var uppmärksam mot mig. Däremot fungerar det sämre när han komer i riktigt höd fart, men det är inte Atlas fel för att jag måste jobba mer med att få honom att förstå att ni ska han svänga. Nu gör jag honom uppmärksam på att ha ska svänga när hanär i luften och mer än halvvägs till landning. Vilket gör att han redan fått den stora svängen. Jag måste komma ihåg att ta upp detta med Jenny. Jag tror att jag väntar med att säga nåt pga rädslan att han inte ska ta hindret.
Tunnlarna däremot börjar jag bli riktigt nöjd med. Det är fortfarande osäkerhet i honom när jag hamnar för långt bak, men skillnaden är att han då vänder sig mot mig och när jag närmar mig honom och säger genom så vänder han ganska snabbt upp mot tunneln och tar den. Inga onödiga snurrar som kan ge vägran, så snart är nog vändningen borta med =) Jag hoppas och tror att jag verkligen jobbar ända fram till tunneln nu och att i mitt huvud så tar han tunneln utan problem.
Sedan körde vi lite kontaktfält också på vippen. Jag hade locket med mig och en rejäl spik att att sätta fast den i marken med. Atlas körde kf klockrent med locket, det är som Jenny sa alldeles för tidigt att ta bort locket =) Jag satte honom ganska långt upp och höll kvar vippen så att den inte gick ner, detta för att Atlas skulle få en längre sträcka att springa ner till locket. Jag är mycket nöjd med hans kf träning i söndags =) nu vill jag bara ha en balans att träna detta på...
Jag var inte jättepeppad i söndags på träningen, men jag tror det berodde på snön.. Jag blir galen på all denna snö, och det slutar ju aldrig snöa heller. Idag, i Varberg, snöade det jättemycket på förmiddagen men sen vid lunchtid så sprack jimlen upp och blev klarblå med strålande solsken =) Jag blir så lycklig av solen!! Så nu vill jag ha vår ännu mer.. Kan inte få nog av att säga det..

Imorgon ska jag få massage =) i slutet av mars är det Atlas tur, men han är gansk nöjd med att ligga o tugga ben under tiden jag blir masserad. Han ska också få träffa "The love of his life" Bimbo imorgon. Dessutom är hon, om möjligt, ännu mer attraktiv nu när hon löper =) Stackars Bus söker Atlas uppmärksamhet hela tiden och allt han har ögon för är Bimbo.. Och vem klandrar honom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar