Mina två svarta...och jag

söndag 28 februari 2010

Träning

Ikväll har vi haft träning i ridhuset. Sista träningen innan tävlingen i Örebro nästa helg. Jag är supernöjd med träningen idag. Nedan ser ni vilka kombinationer vi körde idag.



Slalom kombination
Idag är jag riktigt nöjd med Atlas slalom. De flesta gånger som jag körde honom så drog han på slalomingångarna riktigt bra, inte en hint om att kolla bak på mig utan helt fokus framåt. En gång tog han fel ingång och en gång var han på väg o ta fel ingång men då ändrade han sig innan han hann in. Ingångarna sitter så bra 9 av 10 gånger, jag känner verkligen att jag litar på att han tar rätt ingång, blir det fel så blir det. Jag kommer träna stenhårt på det i vår, för jag vill verkligen att han ska få ett flyt och bli självständig i slalomet. Bara på de få gånger som jag har tränat med enbart 4 pinnar så tycker jag han har fått en större självständighet på dom. Han vet också direkt att han ska vidare till nästa hinder, ingen tvekan alls.

Hopp/tunnel kombination
I den här kombinationen satte jag honom framför hinder 1, jag ställde mig strax innan hinder 2 och startade honom och gjorde ett framförbyte mellan hinder 2 och 3. Anledningen till att jag inte ställde mig längre bort var att jag ville ha mig i rörelse när Atlas startade. Jag började vrida mig strax innan han var framme vid hinder 2, vilket gjorde att han fick en hyfsat bra sväng till hinder 3. Däremot kunde jag stält mig mer i en vinkel som gjorde att Atlas hade fått runda mig lite så han hade fått en snävare sväng till hinder 4, men jag tyckte ändå han fick till den svängen bra. Jag testade aldrig det, jag kom på det nu =) När Atlas tog hinder 5 så gjorde jag ett bakombyte, vilket blev riktigt bra. Han sprang på bra och drog på tunneln när jag sa genom. När Atlas sedan skulle hoppa hinder 8 tänkte jag att jag skulle träna ett bakombyte, men detta funkade inte jättebra.. Av någon anledning så fick han enbart fokus på mig, vilket resulterade i att han sprang rakt in i hindret. När jag lyckades med bakombytet där så fick han en snurr efter. Anna kollade när jag tränade detta, men hon kunde inte heller förstå varför han inte hoppade. Jag tränade också bakombyte när Atlas hoppade hinder 10 och där gjorde han det jättebra, ingen tvekan om vad jag ville. Inför hinder 8 verkade det som om han inte visste vad jag ville, men jag vet inte hur jag skulle gjort det annorlunda.. Får väl bara träna vidare på det, kanske kan fråga Jenny när vi kommer dit. Oftast är det tyvärr så att när jag har problem med nåt hemma och jag frågar Jenny om hjälp när jag kommer dit, så gör Atlas det klockrent där =)

Vippen och däcket
Jag tränade inte jättemycket kf idag, men lite grann och det vi gjorde gjorde vi bra =) som jag sagt innan, det går framåt. Tränar vi intensivt i vår så kanske det sitter till hösten (jag kan ju hoppas =)).. Det var ganska bra att ha däcket efter vippen så jag fick träna släpp-kommandot tillsammans med ett hinder efter. Atlas är ju lite seg på att komma iväg ibland från locket..

Jag gick ifrån träningen idag med en positiv känsla i alla fall =) väldigt viktigt inför helgen.. På lördag förmiddag ger vi oss iväg, jag, Anna, Emelie och Jeanette, o så klart alla hundarna =)
Jag hoppas naturligtvis på det bästa nästa helg, men skulle det inte gå exakt som jag önskar så kommer det fler tävlingar =)

2 kommentarer:

  1. Slalomträningen såg jättebra ut. Vilket drag han hade =) Glöm inte att ta det lugnt på lördag bara så kommer det att gå jättebra. Kommer att bli så kul. Måste bara ladda batterierna så att vi kan föreviga loppen på film =)

    SvaraRadera
  2. Ja glöm inte kameran =) Jag ska försöka komma ihåg att ta det lugnt ;o)
    Jag är supernöjd med slalomet..

    SvaraRadera