Mina två svarta...och jag

måndag 1 februari 2010

Årets första inomhusträning, hundvakt och promenad

Helgen har varit ganska fullspäckad. Atlas och jag åkte i lördags ner till Gislaved för att fira pappa på hans födelsedag. Jag var hundvakt åt lilla Mollie, hon uppskattade inte bilturen då hon är lite åksjuk (ni kan kanske själva lista ut hur det slutade).

Igår, söndag, så var jag hundvakt åt lilla Mollie igen. Jag, Atlas och Mollie startade dagen med en promenad i Strömsbergsskogen. Som vanligt sprang hundarna runt o busade som galningar i snön =) Mollie skulle absolut springa där det var som mest snö. Så med hennes mankhöjd på 20-25cm och snö på 15-20cm så förstår ni nog själva hur hon kämpade =)

Efter att vi hade lämnat tillbaka Mollie till sin matte på eftermiddagen så åkte jag och Atlas och tränade agility i ridhus. Jag fick vara med på JBKs inomhusträning eftersom en ska iväg på semester hela februari.
Träningen gick riktigt bra, jag är så nöjd med Atlas. Jag fokuserade bara på honom den här träningen och ingenting på mig själv när det kommer till byten. Det jag fokuserade på var:
- tunnlar
- kontaktfält
- framåtsänd
- slalom

Tunnlar
Jag tränade först en kombination med en kort tunnel och ett hopp. Jag skickade in honom i tunneln för att han sedan skulle helt tillbaka o ta ett hopphinder som han skulle runda och sedan in i tunneln igen. Starten med tunneln gick riktigt bra, han drog bra in i tunneln och fokuserade på mig när han sen kom ut, vilket resulterade i en bra tajt sväng ut från tunneln. När han sedan skulle över hindret blev jag lite stillastående vilket gjorde att han inte tog hopphindret utan kom till mig. När jag sedan ändrade kommandot till fram och rörde mig lite mer fick en bra fart över hindret men samtidigt en hyfsat tajt sväng. Tillbaka till tunneln sen hade jag honom på min högersida vilket gjorde att jag fick skicka in honom i tunneln och göra ett bakombyte. Detta fungerade inte alls först, men jag kom på sen att jag var alldeles för nära tunneln för att han skulle fatta. Jag backade lite och det löste problemet.
Jag försökte mig sedan på en läng böjd tunnel med en massa hopphinder som man kunde ta i vilken ordning som helst. Jag gjorde försöket att vara samtidigt som Atlas till tunneln samt att hamna lite bakom. Är jag med så är tunneln inga problem, men han blir ibland lite osäker när jag hamnar efter. Han lyckades dock några gånger med att dra in i tunneln när jag låg bakom, så det kommer nog =)

Kontaktfält
Vi hade enbart tillgång till vippen och i början av träningspasset fattade han inte vad jag ville. Efter ett tag fattade han, men jag hade inget lock med mig så det försvårade det hela lite. Han gjorde några bra försök, men vi har långt kvar. Men för att vara första försöket på vippen så är jag nöjd.

Framåtsänd
Han drog riktigt bra på hindrena igår. Jag vet inte om det har med avståndet mellan hindrena, om han drar bättre när det är kortare avstånd. Men det borde väl få honom att fatta i det stora hela sen ändå? Han lyssnade i alla fall riktigt bra på mitt kommando igår och drog iväg mot ett hopphinder efter slalomet utan några som helst problem. Jag måste använda min röst mer för han lyssnar verkligen på det jag säger. Jag måste ge honom mycket stöd med rösten.

Slalom
Igår tog han slalom utan problem, men han behöver mycket stöd i slalomet. Jag måste lägga ner mycket tid på detta i vår. Han måste bli mer självständig. Så fort jag stressar eller blir tyst så går han ur slalomet. Ingångarna sitter som smäck, så länge jag litar på honom och håller mig i bakgunden när han ska ta ingången. Jag testade också att skicka honom på "fel" ingång, alltså när jag är på hans väntra sida, från mitten av slalomet och han sprang fram och rundade första pinnen och börja köra slalomet mot mig. Min duktiga kille =)

Ser verkligen fram emot nästa söndag med mer träning =)

1 kommentar:

  1. Kul när det går så bra på träningen. Härligt att få träna på söndagskvällar. Inte alltid man längtar till söndagskvällar annars... Kram

    SvaraRadera