Mina två svarta...och jag

måndag 1 augusti 2011

Handlingskurs för Jenny Damm och Zeljko Gora

I tisdags och onsdags var jag och Atlas hos Jenny och gick en handlingskurs för henne och Zeljko. Riktigt bra var det =) Jag och Elin (som jag träffade under förra kursen) var lite nervösa eftersom Zeljko hade lovat att vi skulle få springa ordentligt denna veckan eftersom vi bara satt i våra stolar o njöt under foundationkursen där vi var åhörare. Jag och Elin var lite katiga då, men det fick vi äta upp ;o)

Vi har haft två underbara dagar ed fint väder i stort sätt hela tiden. Anita har lagat otroligt god mat och vi har verkligen blivit bortskämda. Jag har lärt mig en massa nytt och vi har utvecklats bra under dessa dagar. Jag var dock väldigt frustrerad på min hund under andra dagen, hur svårt kan det vara att springa in i en tunnel!!??

Dag 1
Vi började att köra för Jenny. Jag tyckte hon var ganska snäll med kombinationen, vi behövde inte springa benen av oss ;o)













Här handlade det mer om att planera vägen väl. Jag försökte minnas de tre kriterierna som man ska kolla av när man har två olika vägar att ta hunden över ett hinder. Fick dock lära mig att lägga till ett kriterier, att kolla hur min väg såg ut efter kommande hinder. Kortaste vägen samt rakast linje mot de kommande hindrena var att ta Atlas var att ta honom runt vänster vinge på hinder 9 (vä om man står framför det från det hållet det ska hoppas), men eftersom jag ska svänga av efter tunneln så är det lätt att jag "drar" med mig Atlas från tunneln eftersom han inte drar däremot naturligt. Därför skulle jag ta honom runt höger vinge på 9an så att jag tryckte ut honom mot tunneln. Hopp 9 kan man variera sin träning på, man kan träna runt och förflytta sig mot nästa hinder innan hunden hoppar. Runt eller ut beroende på vad man har som kommando ska ju betyda runt och hoppa oavsett om du förslyttar dig åt motsatt håll eller ej. Man kan även träna att man står på den sidan hunden ska hoppa 9an och variera med att den ska runt till dig och att ta den från det hållet hunden kommer. På det sättet får du hunden att lyssna till dina handrörelser. Jag gjorde blindbyte mellan 3 o 4 samt mellan 11 o 12 och sedan ett framförbyte mellan 5 o 6.

Andra kombinationen med Jenny såg ut så här;













Här skulle vi också träna på ut. Om hunden inte kan ut/runt kommandot så träna att trycka ut mot höger vinge  och in mot vänster, du ska förflytta dig mot tunneln, 10, när du ser att hunden tar sig runt hoppet. Förslytta dig så du inte står i hundens väg.

På eftermiddagen var det dags att träna för Zeljko. Denna gången fick vi springa lite ;o) Zeljko tyckte vi hade förbättrat våra svängar sen förra året, men glömt träna en del svängar =) Så det är bara på det igen, vi vill ju visa att vi har förbättrat oss till nästa år.
De två kombinationerna denna eftermiddagen var;














Dessa kombinationer gick faktiskt bra. Jag skulle träna mer på tajta svängar med fart mellan 7 o 8 i första kombinationen och 12-14 i andra kombinationen. I andra kombinationen ska jag träna blindbyte vid 7an.

Efter första dagen var jag väldigt nöjd med Atlas och mig själv =) Kände verkligen att vi platsade där. Det var mycket trevligt att sitta o tjata med Elin hela dagen och vi hjälptes åt att filma varandra med =) Kvällen bestod av grillning, men innan gick vi ner till sjön så hundarna fick simma lite. Freja, Elins BC, blev lite ivrig och höll på o dränka min lilla Atlas, men tror ni det berörde honom? Nej då, han tyckte nog att hon kunde hålla på =) Tror han blev lite kär i henne ;o) Vilket är fullt förstårligt! Efter grillningen njöt vi av att sitta o kolla på när Jenny och Zeljko tränade sin hundar en stund. Jag satt samtidigt o höll på med vår tävling, inte lätt när man inte har någon täckning hos pappa.

Dag 2
Denna dagen började med strålande solsken och det höll i sig hela dagen. Vi började med Jenny igen. Denna gången hade hon gjort en väldigt klurig bana som vi med nöd o näppe tog oss igenom jag och Atlas. Den deltagaren som gjorde den allra bäst var helt klart Elin och Freja, dom fixade den galant. Jag och Atlas gjorde den helt godkänt, men jag var inte nöjd med hans stora svängar.
Kombinationen såg ut så här;













Bytena var väldigt många och de byten jag gjorde var; blindbyte mellan 9 o 10, framförbyte mellan 3 o 4, vid 6an, mellan 10 o 11 och mellan 11 o 12. Backsväng använde jag vid 6, 12, 16 o 17. Det jag ska träna på, speciellt vid de dubbla fb 10-12, är att jag kan byta hand tidigt vid mitt fb, men hålla kvar handen så jag pekar med handen på hindret. Fokus på hindret han ska hoppa! Jag måste även träna tunnlar som står på rad efter varandra.

Andra kombinationen med Jenny denna dagen var;













Denna var inte så svår, det vi skulle träna på var blindbyte mellan 6 o 7. På 2 o 4 var det backsväng, tänka på att inte stå för nära 2an utan tryck hunden mot 2an och spring mot 4an. Denna kombinationen gick bra och gjorde så man fick upp självförtroendet lite igen =)

Med Zeljko på eftermiddagen hann vi med 3 kombinationer. Jag fick framför allt fokusera på de tajta svängarna, vilket inte är helt enkelt med Atlas, men jag fick många bra tips. Zeljko sa att Atlas inte direkt skyndar sig för att komma till mig i en sväng. Genast insåg jag att jag måste hitta en större motivation för att svänga fortare för honom. Vad älskar min hund för leksaker över allt annat i världen? Jo bollar! Så det har jag tränat med nu =) Går kanon!

Kombinationerna för dagen såg ut så här;















I kombination 1 o 3 fick vi inte gå längre än hinder 10 respektive hinder 8, för att hunden ska fixa att man skickar dom hoppet och tunneln själva. Och med tanke på min hunds förmåga att lämna mig framåt så var jag måttligt road över denna övning. Men min älskade lilla puli överraskar mig så ofta han kan och satte dessa kombinationer klockrent! I första kombinationen gjorde jag fb mellan 7 o 8 och 9 o 10. Det var i situationen mellan 9 o 10 som Atlas var lite slö i svängen. Jag måste vänta in honom lite där o tvinga honom att svänga tajt, om jag sticker för tidigt så slöar han mer.

Det var mycket tankar kring linjer och vinklar dessa två dagar. Mycket intressant och det var så himla kul o träffa alla dessa människor. Kul o diskutera detta med allihopa, och vi slog verkligen våra kloka huvuden ihop under banvandringarna. Det som var kul var att se alla vägval man faktiskt kunde göra på vissa ställen, samt se vilka vägval Jenny och Zeljko tyckte passade vilket ekipage =) Nu ska det tränas på de olika situationerna som inte funkade på kursen.

Filmer kommer på dagarnas kombinationer. Måste fixa lite med dom innan jag lägger ut dom här =) Ser redan fram emot nästa års läger! Då kommer även lilla Axis vara med oss =)

3 kommentarer:

  1. Ser riktigt svårt men givande ut. Jag inser att jag skulle aldrig fixa dessa kombinationer :)
    Men det kommer kanske :)

    Vart hittar du dessa läger. Inte sett dem på Jennys sida? Vill med åka på läger ju :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Tack! Nu har jag något att träna på idag! :) Snacka om att man har abstinens efter en vecka utan hundar och träning öht!

    SvaraRadera
  3. Det gör du till slut Kristin. Denna gången hade Jenny gått ut med det på sin sida. Hon la ut en inbjudan på bloggen.

    Va bra Cissi =) Jag kan tänka mig det! Men så skönt för er att ha varit iväg just denna veckan. Bara fint väder =)

    SvaraRadera