Mina två svarta...och jag

lördag 27 augusti 2011

Gyllene Hoppet

Idag var det dags för tävling igen. Vädret visade sig inte på den bästa sidan på morgonen, men jag hämtade upp Claudia för att dra vidare till Gyllene Hoppet i Halmstad vid 9 tiden. Då hade ändå Nina ringt o sagt att dom hade fått flytta fram tävlingen nästan en timme pga ovädret.

Vi hade gott om tid att sätta upp tält o sen sätta oss ner för lite fika innan det var dags för att springa. Jag startade med agilityklassen och under banbyggnationen blev jag jättetaggad.

Agilityklass 2
Banan såg jätterolig ut och en bana som verkligen passade oss. Jag körde min taktik i starten och vet ni vad? Han satt kvar!!! Han satt så fint tills jag sa kör =) Duktiga hund. Tyvärr missuppfattade han min jakkoo på tredje hindret och svängde inte runt mig utan svängde åt andra hållet. Det gjorde att vi kom fel på nästa hinder som var balansen, jag försökte rädda situationen, men han missade balansen helt. Visade alldeles för dåligt. Jag tog tillbaka honom och körde vidare. Denna gången gjorde han jättefina kf på balansen, inget tvekande som i Kungsbacka utan full fart ner. Fick till ett riktigt snyggt och tajt bakombyte på hoppet innan slalom som jag är riktigt nöjd med. Slalom gjorde han som vanligt supersnyggt. Gjorde fin fina kf på a:et och drog fint in i tunneln. Efter tunneln snubblar han och river då hoppet efter. Men sedan gick det jättebra. Jag skickade honom ganska vågat =) och han drog på som bara den. kf på vippen hade kunnat vara bättre, men de var ok. Slutet kunde också varit bättre, men visste inte hur jag skulle lösa det, måste träna på det slutet som var. Kom i mål på 10 fel och en ganska dålig tid i jämförelse med de andra, men vi hade ett stopp och en del stora svängar. Var ändå väldigt nöjd efteråt.

Hoppklass 2
Denna klass kom ganska snabbt inpå. Banan såg rolig ut, men inte särskilt svår att komma ihåg. Även här gick starten ok, råkade vifta till med armen så han startade lite innan, men helt ok ändå. Fick en vägran på tredje hindret, en tunnel, för att jag var lite ivrig iväg. Därefter var det slalom och jag fick för mig att han missade ingången, men var inte säker så jag körde på. Blev då att jag kollade för mycket på honom i slalom och missade att jag kom för högt upp på slalom och när jag vrider upp mig mot tunneln på vänster sida om mig så märker jag att jag skickar honom mot fel tunnelingång, disk. Resterande är jag ganska nöjd med. Fick lite dålig sväng när han skulle in mellan två hinder i ett staket, men han lyssnade ändå och kom emellan. Sedan hade jag bra försprång på en raksträck, vågade gå ut från hindrena och han tog allt fint =) Var en jakkoo i slutet också och jag var för ivrig iväg så han tvekade, måste träna på att hitta tajmingen där. Annars är jag mycket nöjd med klassen.

Överlag är jag jättenöjd med dagen. Det var så många bitar som bara funkade idag =) Han drar som en dåre på hindrena och jag springer på som bara den =) Inget krångel vid några tunnlar ;o) Han satt i starterna, kom på i hopploppet att han även kändes mycket lugnare i starten. Kan vara för att han hade nåt att fokusera på innan och samtidigt fick godis. Nöjd är jag iaf. Jag känner verkligen hur nära vi är på att plocka dom där pinnarna nu och det känns bra. Jag känner efter idag att både jag och Atlas hade ett självförtroende som jag inte kännt av tidigare på banan. Vi kan detta =) Nu ska vi bara sätta nollorna med ;o)

I veckan som kommer ska jag träna på tajta svängar och jakkoo. Ser fram emot nästa helg =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar