Mina två svarta...och jag

söndag 14 augusti 2011

Tävling Älmhult

Igår var det återigen dags för tävling, denna gången i Älmhult. Har sett fram emot o tävla nu, det var ju en månad sen vi gjorde det sist. Känns som en evighet ;o) Jag visste att Atlas skulle vara laddad och kände mig rätt laddad på vägen dit.

Resultaten och känslan för loppen blev inte riktigt enligt önskemål. Kände mig matt inför starterna och orkade liksom inte springa som jag brukar.. Har kommit på i efterhand vad det berodde på, men på något sätt måste jag göra nåt åt det. Nu har det ingen betydelse för denna tävlingen, men i framtiden kanske det har det..

Hopp 2
Starten var otroligt krånglig. Jag hoppas verkligen dom lägger ut dessa banor eller att dom finns o hämta någonstans för det är en start som jag ska ta med mig till Jenny nästa gång. Jag bestämde mig från början att det ska inte vara några safe körningar här... Jag bestämde mig för att testa en infostart. Jag tränade det på tisdagsträningen och det funkade bra så jag tyckte att jag skulle testa om han köpte det även på tävling. Det gjorde han inte kan jag meddela. Han sprang förbi första hindret o hoppade andra, disk. Jag försökte två gånger till och han sprang förbi hindret, så då körde jag en flygande start. Ville inte bråka med honom på tävling. Jag vet fortfarande inte vad jag gjorde för fel, jag satte tryck mot första hindret helt enligt regelboken men han köpte det inte ändå. Sedan var det tre framförbyten på de fem första hopphindrena som skulle genomföras, jag kan inte påstå att detta blev bra. loppet är filmat och det är så dåligt att jag inte ens vill lägg ut det här =) Resten av loppet blev en smärre katastrof eftersom jag var lite uppgiven över starten samt att orken typ tog slut vid hinder 10 eller nåt. Han svarade bra på mina back kommandon, inget tvekande från hans sida som det ibland kan bli. Svängarna kunde varit mer tajta, men jag är nöjd med att han inte tvekade. Försökte mig på ett djärvt bakombyte på slalomet med. Jag var dock för mesig i mitt slalom kommando så han gick ur när han rundat första pinnen, men sedan gjorde han faktiskt klart hela slalomet själv framåt medan jag stod still o väntade vid början eftersom han skulle helt tillbaka =) Min duktiga kille.

Agility 2
Inför detta loppet kände jag mig riktigt taggad, men märkte när jag hade gått banan att jag fortfarande var väldigt orkeslös. Det snurrade i hela huvudet så fort jag ansträngde mig... Agilitybanan kändes dock väldigt rolig och kändes som att det kunde vara en bana för oss. Starten gick bra, men sen blev jag lite stillastående vid en böjd tunnel under balansen och han inte gör mitt byte efter tunnel. Jag tänkte helt fel  gällande mitt byte inför den böjda tunneln och min position innan. Jag var alldeles för långt upp mot den böjda tunneln. Vi löste dock situationen efter, men det blev en fulsnurr. Balansen tog han riktigt snyggt! Han köpte mitt bakombyte och satte fin fina kf =) Därefter som ett staket på två hinder där de skulle mellan hindrena. Jag blev alldeles för loj där och tryckte inte på honom ut på andra hindret och han missade det. Cissi sa det efteråt att jag hade varit lite loj där o på filmen syns det tydligt hur otydlig jag är där. Efter kom slalom och med felet innan blev jag även slarvig där så han gick in fel. Därefter gick det helt ok, även om han hoppade kf på a:et. Efter en böjd tunnel skulle dom runt ett hopp och jag fick till en jaakko som jag är nöjd med =) Vi kom i mål med 15 fel, med en kass känsla. Känslan var dock bättre efter detta loppet än hopploppet, men allt berodde faktiskt på min orkeslöshet.

Atlas gjorde så gott han kunde denna tävling, tyvärr var det mig allt hängde på denna gången. Det räcker inte att en av oss är på topp ;o)

Jag hade en otroligt trevlig pratstund med Cissi under dagen! Det var även väldigt trevligt att få umgås med tävlingsgänget igen =) Var ett tag sen nu ;o)

Till helgen ska jag till Kungsbacka tillsammans med Emmelie =) Jag är laddad som tusan!NU ska jag sova så jag orkar ta mig igenom första arbetsdagen efter semestern imorgon =)

2 kommentarer:

  1. Kan dock vara bra att ibland göra mindre bra tävlingar vilken gren man än tävlar då man blir påmind om att analysera sin träning/tävling mer. Även om man kanske inte ser det just då ;)

    En fråga. Vad är en infostart?
    Plus ett stort lycka till inför kommande tävling. Jag själv kör Nässjö till helgen. Första gången med 4 lopp på en dag. Fattar inte hur jag ska fixa detta :)

    SvaraRadera
  2. Ja det är alltid bra att ha små dippar ibland =) Då blir man extra glad när det går bra ;o)

    En infostart är ganska svårt att förklara så här, men ska försöka =) Det är när man går ett par hinder (eller fler) framåt som inte står i en given linje. Men går den vägen man vill att hunden ska ta (därav info) och går o ställer sig där man själv vill stå. Ett ganska extremt exempel kan vara att jag vill att hunden ska hoppa två hopp fram och sedan gör en u sväng och hoppa två andra hinder tillbaka och jag står vid fjärde hindret =) Han springer i en helt annan riktning mot vad jag står.. Jag vet inte om du fattar =) Får visa dig nästa gång vi ses i så fall..

    Du kommer fixa 4 lopp galant! Lycka till i helgen!

    SvaraRadera