Mina två svarta...och jag

fredag 23 april 2010

Träning inför helgen

Igår åkte jag och Atlas upp till JBK när jag hade slutat jobba. Vi tog en promenad först för att värma upp o sen satte vi igång med träningen.

Jag satte upp kombinationen från Jennys träning med två långa raka tunnlar och hopphinder där jag skulle träna svängar kontra framåtsändande vid samma ställe i kombinationen. Eftersom Atlas har en tendens att upprepa det han gjorde senast om han kommer till samma ställe i en bana eller kombination, så behöver han träna på att lyssna på mig. Dessutom är han ju ganska dålig på framåtsändande så han behöver träna det med.. Jag tänkte också jag skulle försöka mig på att förkorta hans namn och skrika "las" istället för Atlas.. Första gången jag körde kombinationen och skulle få honom att svänga efter den raka tunneln istället för rakt fram så skrek jag Atlas, vilket inte hjälpte utan han drog hela vägen framåt på alla 3 hopphinder som stod där =) Därefter tänkte jag på att jag skulle skrika "las" och det gick mycket bättre =) Han var på väg mot hopphindret men vände och kom till mig.. Bra kille! Det som är så bra med att förkorta namnet så är att om jag annars hinner skrika Atlas två gånger innan han är genom tunneln, så hinner jag nu skrika "las" 7 gånger innan han är genom. Vi körde den här kombinationen ganska många gånger. Och jag varierade hela tiden med att skicka honom framåt kontra svänga efter. Och det var 100%igt i stort sett varje gång =) Jag är så glad att Atlas är så lättlärd!

Vi körde också lite slalom, samma princip som i onsdags. Vi hade 4 pinnar och jag kastade leksak efter när han hade gjort helt rätt. Han körde på riktigt bra och självständigt. Sedan körde vi ett slalom på8 pinnar, men jag krävde egentligen ingen större självständighet från honom eftersom det är 4 pinnar jag koncentrerar mig på just nu. Men det gick riktigt bra, han hade bra fart, jag stod hela tiden vid slalomet, men han visade inte någon tendens till att kolla på mig o gå ur. Så jag tror att vi kan få till slalomet riktigt bra.

Vi tränade också en del av hoppbanan från Nybro, med den raka tunneln och man skulle göra ett bakombyte, hunden skulle vända upp helt efter tunneln och ta ett hopphinder. Det var ett ganska stort mellanrum mellan tunneln och hopphindret så därför ville jag träna på att kunna mata ut honom så att han tog hindret själv utan att komma mellan tunneln och hopphindret, medan jag stod kvar vid tunnelingång. De första gångerna gjorde jag det för svårt för honom, jag stod kvar vid ingången och trodde att han skulle fatta att han skulle ut på hindret när jag sa ut. Men det gjorde han inte, så jag fick till slut gå upp ganska långt för att ta runt honom till hopphindret. När han väl hade fattat att han skulle hoppa så gick det ganska bra, men det tog några gånger innan det satt klockrent =) Jag tränade även här på att han skulle lyssna på vilken sida jag var på, så ibland gjorde jag bakombytet med hopphindret efter och ibland skickade jag bara in honom i tunneln utan att göra nåt byte.

Sist men inte minst tränade vi kf =) Det gick sådär igår. Atlas var ganska trött och har inte nåt större sug på targeten. Han började bra, men tappade lite intresse. Jag har kört att han ska springa ner för hela balansnedgången nu, men jag vet inte riktigt när jag ska förflytta honom ytterligare bakåt och hur långt. Jag är rädd att jag går för fort fram, men det märker jag väl kanske. Det har ju blivit ganska dåligt med kf träning den här veckan, men det ska bli bättre nästa vecka =)

Efter träningen igår så åkte vi till Carina för att kolla på hockey =) Det var ju inga roliga nyheter efter onsdagens match då dom förlorade, men igår tog dom hem det =) Så det blev en ganska sen hemkomst, och hyfsat tidig uppgång idag. Jag är nämligen hundvakt åt Bimbo idag, eftersom hon ska ha valpar vilken dag som helst så kan inte Carina lämna henne själv och hon får ju inte åka bil nu heller. Carina har åkt till linköping idag för att jobba så då tar jag hand om Bimbo och Tuva (Carinas dotter) =)

Imorgon bär det av till Kungälv och tävling där. Jag, Anna, Jeanette och alla hundar åker från Jönköping halv 5 imorgon bitti =) så jag uppdaterar när vi kommer hem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar