Mina två svarta...och jag

onsdag 14 april 2010

Träning hos Jenny och lite mer träning

Igår var jag och Atlas och tränade hos Jenny =) alltid lika kul att åka dit!

Det blev lite missuppfattning på tiden, så jag var där en hel timme innan jag skulle träna för Jenny. Så jag passade på att träna lite kontaktfält. Skönt att vara igång med det igen. Atlas var riktigt taggad på targeten, vilket han inte varit innan. Han har ju duttat, men inte med någon ordentlig intensitet. Vi tränade sen lite slalom och muren. Slalomet gick lite halvbra, men muren gick bättre. Solen strålade så jag och Atlas satt bara o njöt en del också innan Jenny kom.

Vid 4 tiden kom Jenny och vi satte igång och träna. Det blev hårdträning på en gång =) Det är det som är så härligt att åka dit, för man vet att man får ut maximalt på en timme. Både jag och Atlas är helt slutkörda efter en timme. En annan sak som jag gillar med träningen för Jenny är att hon verkligen är brutalt ärlig i allt hon säger, hon försöker inte släta över nåt för att få det att låta bättre =) vilket gör att man verkligen tar åt sig allt hon säger, både bra och dåligt.

Vi började med en kombination, där vi skulle träna framåtsänd, där det låg en lång rak tunnel på ena långsidan, sedan två hopphinder bredvid varandra på kortsidan i höjd med tunnelns ingång/utgång, sedan en lång rak tunnel till på samma sätt som den första fast på andra långsidan, och till sist två hopphinder på samma sätt som de andra två fast på motsatt kortsida. Det blev som en rektangel med alla hinder som ramade in det hela. Här började vi med en tunneln, Atlas skulle över hopphindret, jag göra framförbyta och han skulle ta hopphindret som låg diagonalt från det första o in i tunneln igen, och så skulle vi köra några varv tills jag bestämde att köra framåt efter en av de raka tunnlarna där det stod två hopphinder som bildade en raksträcka. Första gångerna gick inte så bra med raksträckan, som jag nämnt tidigare är ju inte det Atlas starka sida =) När vi väl lyckades få Atlas att dra framåt, med hjälp av bollen som jag kastade, skulle vi testa att svänga honom på samma ställe som han tagit raksträckan. Och som Atlas oftast gör, har han en gång gjort en raksträcka där så tror han att han alltid ska göra det =) Vilket han också gjorde, det kvittade hur tidigt jag började ropa hans namn.. Tillslut fick jag hans uppmärksamhet precis innan avhopp och då kom han mot mig igen =) Duktig hund! Jag fick tipset av Jenny att jag skulle träna dessa två situationer hemma, detta fick jag i läxa =) När jag tränar så ska jag hålla mig nära tunneln när han ska svänga och en bit ifrån tunneln när han ska rakt fram. Jag ska ha armen som en pil och med tryck i rösten säga FRAM. Jenny tyckte det lät lite panikartat när jag ropade fram, och jag förklarade att jag kände mig panikslagen i de situationerna =)

Vi tränade också staket, både där han ska hoppa in mot mig och sen hoppa nästa hinder bort från mig, och när han ska in emellan hindrena. Jenny visade hur jag ska vara vinklad med min kropp vid de olika tillfällena.

Jenny tyckte att Atlas drog riktigt bra på tunnlarna nu, hon sa att det inte såg ut att vara jättestora problem med det nu, och det glädjer mig =)

Den andra kombinationen vi tränade började med två hopphinder och en böjd tunneln, som en raksträcka. Efter tunneln kom två hopphinder rakt och sedan ett tredje som stod 90 grader åt vänster, mot mig, sedan skulle han 90 grader höger till ett slalom. Jag skulle hela tiden springa i en rak linje och fånga upp honom som i ett staket och sedan vända upp inför slalomet. Detta gick riktigt bra, frånsett att Atlas kom med sådan fart in i slalomet att han missar andra porten, detta är inget ovanligt när det kommer till Atlas. Därför viade Jenny mig hur jag ska träna olika tempon in i slalomet så att Atlas lär sig reglera det själv. Hon menar det att det är en sak som jag inte ska tänka på.

Efter slalomet skulle Atlas ut en bra bit och hoppa ett hinder, sedan tillbaka in i en kort tunnel, över ett hopphinder (nr 1), sedan till hindret innan slalomet där jag skulle göra ett bakombyte, sedan över de två raka hopphindrena o in i den böjda tunneln, de två första hopphindrena, hopphindret innan slalomet, där jag skulle göra ett framförbyte som sen blev blindbyte, och sista kom en raksträcka med däck och hopp. Här blev det mycket vill jag lova =) Atlas drog bra på tunnlarna, han fick en ganska vid sväng över hopphindret efter den lilla tunneln, detta pga att jag var för lite vinklad och inte pratade med honom. Bakombytet gick riktigt bra, jag är förvånad över hur bra dessa går nu för tiden =) I Nässjö var väl bakombytena det enda positiva i banorna ;o) Jag fick träna på att verkligen vinkla mig ordentligt och inse att jag inte ens kan vara en halv sekund för sen för då blir allt fel... Min hund är lite snabb =) O hans matte är det inte ;o)

Jag är ändå nöjd med kombinationen och med Atlas insats. Han satsade 110% hela vägen igenom och det gav resultat =) Det är mycket som ska klaffa, men Jenny tror att bara vi får ihop allt så kommer det gå riktigt bra =)

När vi sen skulle avsluta och Jenny stod och skulle kolla så jag verkligen hade förstått all läxa så kom det en älg springandes över åkern bredvid, så häftigt! Det jag ska träna på nu i alla fall, är sväng och raksträcka vid tunnel, kf (för det ska hon kolla av nästa gång, så det gäller att träna nu :o)), framåtsänd, tydliga kommandon från mig, tempoväxlingar in i slalom och min kondition ;o) jenny tyckte jag borde ge mig ut i spåret.. Så jag får väl följa alla goda exempel jag läser om på alla bloggar o ge mig ut i spåret..

Jag ser verkligen fram emot nästa gång jag ska till Jenny, men nu är jag så sjukt taggad på att träna =) O jag är riktigt taggad inför tävlingen på lördag...

Så idag åkte jag upp till JBK efter jobbet och tränade lite med Anna och Wilma. Jag och Atlas tränade kf, detta gick riktigt bra =) är så nöjd! Sen tränade vi lite framåtsänd också, och det var felfritt alla gånger =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar