Mina två svarta...och jag

söndag 25 september 2011

Tävling i Kumla

Idag genomförde vi säsongens sista officiella tävling. Åkte upp till Kumla och det kunde inte startat värre. När jag kom så långt som till Askersund, så upptäcker jag en jättestor bra. Det kanske inte låter som nåt för er, men för mig är det mitt livs största fobi.. Jag får verkligen panik och jag stannar innan bron och ringer Carina. Stackaren får stå ut med min panik och lyckas få mig att köra över bron. Jag var på väg att åka hem, hade åkte 15 av 18 mil redan men jag var inte redo för en bro. Min panikattack resulterade i en ganska matt Ulrika. Försökte ändå på bästa möjliga sätt ladda inför varje lopp. Lyckades bra i de två första men de två sista var jag ganska loj. Kunde inte riktigt släppa att jag var tvungen att åka samma väg hem igen...

Jag hade trots det en bra tillsammans med min älskade Atlas. Han njöt att få spendera en dag med sin matte och jag med min hund! Min hund visar ju väldigt tydligt vad han känner och som jag skrev tidigare i veckan så har ju Atlas varit på riktigt dåligt humör. Så när jag gick omkring innan andra loppet och såg hans glädje och förväntan i hans ögon med sin trasiga kampleksak i munnen, och hade fullt fokus på mig, så blev jag tårögd =) Tänk att en dag som denna kan göra min älskade Atlas så lycklig! Det gör det värt att åka 20 mil o diska sig i 3 lopp och 10 fel i det sista.

Hoppklass A
Rolig och bra klass 2 bana. Hade bra och lugn känsla i kroppen. Han rev första hindret och sedan drog han in i fel tunnelingång, men annars kändes loppet toppen. Jag ropade på honom lite sen inför tunneln och min fina hund drog så bra in i tunneln =) Det är jag glad över!

Agilityklass A
Helt ok bana, mycket tunnlar. Balansen var nr 4 och atlas hoppar kf, inte mycket men tillräckligt för att jag inte skulle vara nöjd. A:et tog han så bra på detta loppet. Övriga banan kändes bra och han drog fint på tunnlarna. Kunde lämna honom väldigt mycket och han tog alla tunnlar självständigt!

Mellan A o B loppen var det lunchpaus. Jag och atlas passade på att vila och sova lite, så skönt o bara ligga i tältet o njuta =)

Agilityklass B
Dom hade bara vänt på banan, nån liten ändring men det var inte mycket. Stod och pratade med en tjej som heter Anna i slutet av small klassen som var innan medium. Både jag och Anna höll på och få hjärtinfarkt när vi helt plötsligt slänger en blick på bana och en hund inne på banan tar bordet, inte en utan två gånger!!! Jag och Anna får panik och inser att vi aldrig tränat bordet och springer för att kolla. Då inser vi att det är en efteråkare som ska till VM och ville träna bordet i en bana, så dom hade bara satt i det för hennes skull ;o)
Denna banan gick riktigt dåligt för mig och Atlas, speciellt för mig. Jag var loj och han fick stora svängar. Han kom så långt ut efter en tunnel att han hoppade långhoppet diagonalt... A:et satt riktigt bra även i denna klassen. Vi fick till slut tre vägringar och diskade oss. Kände mig riktigt loj på banan tyvärr =(

Hoppklass B
Rolig och lite klurig bana. Starten gick bra tills han skulle in i tunneln. Tror han kände av min osäkerhet vart tunnelhålet var någonstans. Jag startade nämligen honom för tidigt, fick till en riktigt bra backsväng, men visste inte sen vart jag hade tunneln. Resten av loppet flöt på bra, var en tunnelingång där du kom från tunnelns baksida och hunden skulle hitta tunnelhålet själv, kan ha fått en vägran där för Atlas tvekade lite och visste inte riktigt vart han skulle. Kom i mål med 10 fel iaf och en 12 plats. Riktigt dålig tid. Hans tveksamheter på tunnlarna tar så lång tid tyvärr..

Allt som allt är jag nöjd med dagen. Jag tycker det ska bli skönt med en tävlingspaus nu. Ser fram emot att träna mycket och inser att detta helt enkelt inte var vårat år. Nästa år kommer jag inte gå en massa utbildningar som jag gjorde i våras utan jag ska fokusera på mig och Atlas. Att få se min lyckliga hund idag göra det han älskar mest av allt så bra som han kan, det är en känsla man lever på länge! Jag var helt enkelt inte i form idag, men jag vet att vi kan =)

Säsong 2012, here we come!

Atlas laddar i Kumla;

2 kommentarer:

  1. Haha, jadu fy vilken obehaglig känsla som gick genom kroppen när jag såg bordet :-) Haha, snacka om att få panik. Håller med dig vad gäller träning och kurser. Jag älskar verkligen att gå massa kurser, men det känns som fokus och träning kommer att ligga på mina egna djur nästa år...så jäklar vad vi ska komma igen 2012 :-) Ska bli kul att se din nya lilla stjärna utvecklas oxå! Tack för trevligt snack vid ringsidan!
    Kram
    Anna och doggsen!

    SvaraRadera
  2. Tack själv för det trevliga pratet =) Ja kurser är verkligen kul o gå. Längtar verkligen efter min lilla Axis nu och mycket fokus kommer självklart ligga på hans träning det kommande året, men jag tror inte det är helt fel.
    Tack igen för en härlig dag!

    kram

    SvaraRadera