Mina två svarta...och jag

lördag 29 januari 2011

Träning hos Jenny

Igår kväll, fredag, tog jag och Atlas och drog iväg ner till Öinge för att träna för Jenny, första träningspasset för henne detta året. På vägen ner började det snöa väldigt mycket så det gick inte så snabbt som jag hade tänkt mig ;o) Sprang in med andan i halsen kl 6, kanske nån minut över ;o)

Atlas blev supertagad bara han kom ur bilen, o alldeles överlycklig när han fick se Jenny i hallen =) Han insåg att vi nu skulle få träna ordentligt. Vi började med följande kombination/bana:



Vi körde först hela banan och han satte riktigt snygga kf på både balansen och a:et. Vi fick jättemycket beröm för dom =) Vilket naturligtvis är jättekul så som vi har slitit med dom. I vanliga fall när vi kommer till Jenny så kommer Atlas upp i varv nästan lika mycket som en tävling, vilket gör att han har missat kf på balansen nån gång de första gånger vi kör. Men inte denna gången =) Vi fick också till en riktigt snygg slalomingång, han sökte upp ingången helt själv med minimal hjälp från mig. Det enda jag gjorde var att stanna upp lite och vinkla mig mot slalomet, sen skötte Atlas resten. Vi fick massa beröm för det också =) Jag blir verkligen glad när vi så mycket beröm av Jenny för då vet jag verkligen att det vi gör är bra =D
Där vi hade problem under första rundan var att jag glömde gör aett framförbyte mellan 4 o 5 så jag försökte göra ett bakombyte istället, det gick inte. Sedan tryckte jag inte på honom ordentligt mot 12 så han sprang förbi där. Allt annat fungerade bra. Andra varvet vi körde så gjorde jag rätt på alla ställen =) Så vi behövde inte göra mycket mer där. O eftersom balansen inte finns med i de andra kombinationerna så förstår ni hur nöjd hon var med kf ;o) Det har nog aldrig hänt, sedan jag började träna detta, att hon har släppt balansen efter bara två rundor..

Därefter tränade vi lite bakombyten och andra svängar kring hinder 5 på första banan. Atlas har en tendens att vara överkänslig mot mina rörelser,så minsta lilla jag börjar vrida min kropp för tidigt i ett bakombyte så vänder han sig om o tror att jag ska byta hinder. Så här känslig ska han inte vara så vi fick i läxa att träna på att har jag pekat på ett hinder och sagt hopp, då ska han ta det oavsett vad jag gör.

Nästa kombination/bana såg ut så här;




Här tränade vi bakombyte på 10an. Han ville verkligen inte göra det med mig och när Jenny sedan testade så gjorde han det direkt =) Hon kunde inte riktigt förklara varför, hon trodde han bara tramsade sig. Jag får absolut inte ge mig om han vägrar hoppa nån gång, han ska över! Trilskas han jättamycket kan jag backa honom nåt steg, säga till honom på skarpen och sedan skicka honom mot hindret igen. Jag ska träna detta genom att skicka honom mot ett hinder och springa motsatt håll.

Vid nr 7 skulle jag använda mtt UT kommando, trycka ut honom genom att amrkera med ett steg mot nr 7 och sedan sticka. Han ska kunna ta det själv eftersom jag måste befinna mig vid nr 8 för att visa honom mot nästa. Detta fick vi också läxa att träna på =) Jenny sa, gå tillbaka till lite grundträning o träna detta ;o) Det märks att jag inte har en jättebra grundträning på honom.. På hinder 15 hade jag svårt att få till svängen, den blev ganska vid. Vi tränade den ganska många gånger och de sista gångerna var den acceptabel, men inte bra. Återigen gick slalomet kanon, jag skickade in honom, sprang förbi honom och upp mot vänster hinderstöd på 15 för att komma i position. Jag har en tendens att glömma min hund ibland, men han skötte slalom så fint på egen hand hela vägen =)

Sista kombinationen var inte så lång;



Här skulle jag träna på att vrida min axel utåt/bakåt vid hinder 4 efter a:et. Jag kom i riktigt bra position inför att Atlas kom ner för a:et. Till slut fick vi till det riktigt bra. Jenny sa att jag ska träna på att sätta det hindret som står mellan 4 o 5 (alltså det som var nr 2 i de andra kombinationerna) närmare nr 4 o sen träna på att ibland peka rakt fram och ibland vrida axeln så han hoppar 4an. Så att han ska titta på mitt kroppsspråk.

Sedan ska vi också träna på att jag ska kunna stå mitt i slalomet o han ska ta slalomet. Som det ser ut nu skulle han springa förbi det. Jenny sa att jag ska bara nöta det så kommer det komma.

Vi pratade även om running a-frame. Jag sa att jag kommit igång med det och hur jag gjorde. Hon tyckte det lät bra och trodde jag kunde ta bort godiset och ha leksak nu istället, vilket glädjer mig. Hon skrattade när jag sa att vi står under gatulyktorna på kvällarna o tränar detta ;o)

Så sammanfattningsvis så blev våra läxor;
- Träna UT
- Slalom
- Att Atlas ska ta ett hinder när jag har sagt det, inte ifrågasätta så mycket alltså
- Fortsätta med running

Efter en timmes intensiv träning åkte jag och Atlas hemåt. Längtar redan till nästa träningstillfälle hos Jenny =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar