Mina två svarta...och jag

måndag 31 januari 2011

Ridhusträning

Igår var det dags för ridhusträning igen. Jag åkte dit kl 14 för att träna Bus och Atlas tränade jag sedan på andra passet kl 15.30.

Bus
Oj oj oj vad denna damen utvecklas =) Det är framsteg bara från förra gången, då skrev jag att vi hade problem med att hon gärna stack bakom ryggen. Vilket hon gjorde nästan hela tiden förra gången, men igår gjorde hon det 1 gång på 1 timme =) Jag vet inte om det berodde på att jag var mer noggrann med det eller om hon var mer uppmärksam, jag väljer o tro att det är en kombination.

Jag tränade en del på balansen, vilket går bättre och bättre. Det är sista biten på nedfarten som hon har lite bråttom o gärna ramlar eller hoppar av =) De sista gångerna vi gjorde balansen igår så gick hon faktiskt ända ner. Vippen gick också bra, men det är fortfarande så att jag får hålla lite i henne för att hon inte ska ha för bråttom av =)

Jag tränade även en liten rundbana med henne som bestod av tre hopphinder, en böjd tunnel och slalom. Hon drar på bra över hoppen och slalomet går bra, vid ett tillfälle tog hon slalomet felfritt och i bra tempo. Så det är bara att träna på =) Blir lättare när det blir barmark ute..

Den sista kombinationen bestod av hopp och en liten tunnel. Där tränade jag lite staket situationer. Dessa gick bättre förra veckan, men hon gjorde ändå så bra hon kunde. Det var en ganska svår övning för henne så jag sätter inte så höga krav =) Sedan tränade jag UT kommando, vilket gick över förväntan! Jag markerade ganska nära hinderstödet, sa UT och visade med armen, och det gick kanon! Hon fattade direkt. Det var riktigt skoj att träna henne!

Atlas
Han var ganska trött igår, detta märktes framförallt mot slutet av träningen då ljudnivån gick upp betydligt. Han bidrar ganska bra till den ljudnivån också ;o) O han gick upp ännu mer i varv ju mer alla skällde. Jag tyckte ändå det gick bra. Vi byggde upp två olika kombinationer, en del från en agilityklass 2 bana och sedan en del från kombination 2 från jenny i fredags. Jag tyckte det var en bra kombination och jag ville verkligen träna på en del saker i den, men den blev inte riktigt som det var tänkt =) Jag kände efteråt att det hade varit bättre o ha 3 kombinationer, då hade det inte blivit så mycket stillastående.

Agilitykombinationen gick riktigt bra. Atlas drog på bra, jag fick bra positioner och han satte kf på balansen som aldrig förr =) Full fart hela vägen över och PANG två av o två på =) Jag kunde till o med avvika och ställa mig i en position ganska långt bort. Sedan satte han en riktigt snygg staketsituation. Han hade tajta svängar över hindrena och bra drag på tunnlarna. Jag kan inte vara mer än nöjd över den.

Den andra kombinationen ville jag främst träna bakombytet vid hopphindret och UT kommandot efter tunneln. Det gick sådär. När jag tajmar rätt så gör Atlas rätt =) Men jag har svårt att just tajma det rätt, inte lätt heller när jag inte har någon som kollar.. Jenny har ju liksom full foll på hur det ser ut när det blir rätt ;o) Slalomet i kombinationen hade en väldigt svå ingång, den gick inte så bra =) Han kan inte riktigt så svåra ingångar än. Jag skulle behöva träna slalom oftare för att kunna få in bra och svåra ingångar. Men när han väl kom in i slalomet så gick det som vanligt väldigt bra. Jag testade även att stå i mitten av slalomet och se om han gick in rätt och det gick toppen. Måste börja testa med hinder före, kan vara då han missar.

Jag tror detta kan bli en bra säsong, jag har en riktigt bra känsla i kroppen när vi kör ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar