Mina två svarta...och jag

tisdag 7 september 2010

Träning

Ikväll blev det lite agilityträning uppe på klubben =) Det har varit ganska lugnt på sistone vad gäller träningen, och det beror ju framförallt på min förkylning som nu är borta =D Men sen känner jag inget jättesug för att träna heller, även om det alltid är lika kul när man kommer upp på klubben. Jag tror det framförallt beror på att det fungerar så bra på träning så egentligen vill jag bara ut o tävla o få det att funka där. Läste i Hundsport eller Brukshunden för nån månad sen, det var efter SM i agility iaf, där det var en agilityförare som brukade åka på en massa inofficiella tävlingar som träning. Så istället för att åka till klubben för att träna så tog han inofficiella tävlingar, precis vad jag skulle behöva för att få in kf. Men tyvärr är man ju inte beredd att åka allt för långt för inofficiella tävling, och det är inte jättemånga häromkring...

Iaf tillbaka till dagens träning. Det var riktigt kul att träna ikväll, Anna och Jeanette var där bland annat. Det var ett tag sen vi var där samtidigt =) Jag funderade i bilen till klubben vad jag skulle fokusera på på träning och kom fram till; Kf, framåtsänd och tajta svängar.

Hindrena stod lite här o där, inte direkt i någon ordnad kombination, men det låg några tunnlar som man kunde ta efter varandra och sedan ta balansen. Så jag körde en lång lätt-böjd tunnel, en lång rak tunnel och en kort tunnel och upp på balansen. Atlas fick upp en sådan fart att det bara dundrade till när Atlas sprang upp på balansen, och han tog kf perfekt! Bättre kan jag inte begära, han gjorde exakt som jag vill ha det. Flera gånger körde jag det under kvällen och han satte det varje gång. Idag kan jag verkligen säga att kf satt till 100% =) Jag körde sen lite andra kombinationer innan han fick ta kort tunnel och balans, men det funkade varje gång. Jag testade även att sticka från balansen några gånger och han gjorde som han skulle ändå =)

Jag körde lite framåtsänd också, det var 4 hopphinder, långhopp och sist ett hopphinder till. Första gången vi körde så fattade han inte att han skulle vidare till långhoppet. Jag har sagt det att den dagen han tar 5 hinder i rad på mitt fram-kommando vid första tillfället på träning, den dagen kan han verkligen Fram! Idag vet jag inte om det berodde på att han inte lyssnade och förstod mitt fram-kommando eller om han inte fattade långhoppet eftersom det inte stod pinnar vid det. Jag vet att Atlas har svårt för långhoppet när det inte är pinnar vid det.. Jag är ändå väldigt nöjd med framåtsändandet idag. Det stod 3 hopphinder vid balansen som var som studs, där jag körde lite fram och lite tajta svängar. Jag satte Atlas i början, ställde mig vid hinder 3 och kallade in samtidigt som jag ville ha en tajt sväng tillbaka till hinder 2. Sedan körde jag en åtta mellan de två hinder. Detta gick riktigt bra, och han fick till tajta och bra svängar. Vid ett tillfälle råkade jag säga fram istället för hopp och hans namn, då rätade han genast upp sig och var på väg framåt =) Så han börjar fatta skillnaden!

Tränade även vippen lite grann, den börjar se riktigt bra ut. Han stannar fint på kf på den, vilket han även gjorde i lördags så än finns det hopp om framtiden ;o) Det enda är nu att han ska få upp en rejäl fart ända ut på vippen, men det kommer.. Körde även slalom en del, och testade att kalla in i slalom, och det gick bra när jag stod ca 4 pinnar framåt men inte längre. O vilken fart han får igenom när jag springer så långt före =)

Jag är iaf supernöjd med kvällens träning. Känns så bra att allt sitter, snart kommer det på tävling med. Jag ska ju till Jenny den 22 september och då blir det en massa träning där =) antar att hon kommer ta i med hårdhandskarna vad gäller kf ;o)

Till helgen är det Hundens Dag, det ska bli kul. Vi ska ha agilityuppvisning och som det ser ut nu har jag en hel hög med hundar som jag ska köra ;o) Alltid kul att få köra flera hundar. På söndag blir det lydnadstävling i Forserum...Hoppas verkligen på det där första priset nu, men vi verkar ju vara inne i en trend av första pris nu så det kanske går vägen ;o)

Sov gott allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar