Mina två svarta...och jag

lördag 25 september 2010

Tävling Nybro

Nu börjar säsongen gå mot sitt slut och Nybro var den näst sista "stora" tävlingen för i år, vilket innebär att det är näst sista tävlingen där vi kör två klasser. Nästa helg är det sista "stora" tävlingen för i år och för den här säsongen, vilket också är hemmaplan för oss så det ska bli kul =) Jag och Atlas har 2 st klass 1 tävlingar kvar och några inofficiella tävlingar också.. Jag vill åka på lite inofficiella för att kunna träna kf, så vi kan komma ut superladdade inför nästa säsong.. Vi har ju faktiskt visat att vi kan i slutet av den här säsongen och nästa säsong ska bli ännu bättre!

Imorse när jag och Anna åkte mot Nybro 05.45 insåg vi att vi har varit ganska skonade mot riktigt tidiga tävlingsdagar den här säsongen. Det var några i våras, men inte många. Jag är ju ingen morgonpigg människa så jag var väldigt trött när vi åkte mot Nybro. När vi kom till Nybro så fick jag stressa till agilitybanan och med alla saker, för det var banvandring ganska direkt efter jag kommit dit. Banan verkade väldigt rolig med en del byten, men inga direkta svårigheter. Det var dock inte den enklaste klass 1 banan. Balansen stod som hinder nr 4, så antingen skulle loppet vara över på 5 sek eller så skulle vi köra hela banan, det återstod att se. Tyvärr fick vi bara köra 4 hinder, för Atlas hoppade kf, och Jenny tyckte ju att jag skulle plocka av honom från banan om han gjorde så. Så när han hade hoppat, tog jag honom i pälsen och lyfte upp honom under armen och gick ut. Snacka om förvånad hund =) Jag trodde han skulle bli galen av att bli upplockad mitt i adrenalinkicken på banan, men han blev nog så chockad av att han inte fick fortsätta så han bara hängde under min arm =) En glädjande reaktion från min sida, jag fick åtminstone en reaktion. Jenny tror att detta kan funka riktigt bra, och jag börjar nog hålla med henne. Nu återstår bara att se hur lång tid det tar innan det blir nån effekt.

Vi fick sen vänta en stund innan hoppklassen, men när jag sen gick banan var första reaktionen, svår! Men jag är ju inte riktigt som alla andra, så när jag ser en bana och tänker svår, så blir jag så sjukt peppad att få testa på olika handlingssätt och få testa min och Atlas kunskap på tävlingsbanan. Det är en sak att träna svåra kombinationer hemma och en annan att utföra det på tävlingsbanan. Jag bestämde mig redan från start att starta med en jakko sväng =) Efter där skulle de in i en tunnel och en raksträcka genom platten och över några hopphinder, sedan över muren och tillbaka och in i en kort tunnel som låg väldigt tajt med muren. Det började inte bra då Atlas tjuvstartade, jag var så säker på att han skulle sitta kvar för han var så stabil och säker i agilityklassen,men inte. Jag redde ändå ut det och fick till en snygg jakko.. Efter platten kom ett hopphinder 90 grader och jag tänkte inte på att Atlas alltid svänger efter platten så jag stack lite för fort förbi det hoppet och han efter mig, så vi fick en vägran. Därefter kom muren och jag hinner börja vrida mig tidigt och backar en bit och han får då till en bra sväng och in i tunneln. Efter tunneln kom en likadan kombination som förra helgen, där jag diskade mig och som vi fick träna hos Jenny. Jag hade verkligen planerat denna bit noggrannt, och jag började vrida mig tidigt även här och fick till den riktigt bra =) Jag var så nöjd. Efter den kombinationen blev det nån snurr innan han kom genom däcket och i och med det fick jag inte till mitt framförbyte innan tunneln. Som jag har sagt innan så funkar ju inte det särskilt bra med bakombyten vid en böjd tunnel. Bära eller brista, jag hade redan 5 fel, jag fokuserar på tunnelingången som Jenny har sagt och han tar den klockrent!!! Jag blir så stolt! Därefter fick vi en vägran på slalom, händer aldrig oss, men Atlas kom lite fort från däcket och fick en stor sväng så han missade slalom. Sen rev han långhoppet då han bestämde sig för att göra avhoppet ca 2 meter innan själva hindret började, så han störtade rätt in i det.. Efter det öste jag på det sista och missade vid näst sista hindret att hålla honom mot mig tillräckligt länge, så jag slänger ut armen vilket gör att han tar hindret fran andra hållet än tänkt, så diskade blev vi där. Men Atlas gjorde precis som jag visade så den tar jag helt på mig.. Jag är ändå nöjd med små delar av banan, för den var svår, men sååå rolig =)

Jag är väldigt glad att jag får köra så pass svåra banor nu i början, för att förbereda för klass 3. Har redan börjat kolla på nästa års tävlingskalender, men det ska bli skönt att ta ett break över vintern.
Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar