Mina två svarta...och jag

söndag 12 september 2010

Hundens Dag, massage och lydnadstävling

Igår hade vi Hundens Dag här i Jönköping. Som vanligt var det på strandängen och vi skulle ha agilityuppvisning under dagen som vi brukar ha. Smådjurskliniken hade halva priset på vaccinering och eftersom jag fick piminnelse om vaccination från Djursjukhuset för nån vecka sen så tänkte jag passa på =) Jag är ju egentligen inte jätteförtjust i Smådjurskliniken, men vad gör man inte för att spara pengar ;o) Dessutom behövde jag bara kennelhosta-vaccinet eftersom man nu för tiden bara behöver vaccinera var tredje år..

Agilityuppvisningen gick bra, vi hade många som var med och ställde upp på uppvisningen den här gången =) Vilket alltid är roligt. Första uppvisninge körde jag 3 hundar, först Bimbo, hon gick så fint =) Hon drog riktigt bra framåt och var jätteduktig. Sen körde jag Atlas, han drog på bra och var laddad till tusen =) Han var duktig faktiskt trots sträckning, trodde inte att han skulle få köra, men Carina sa att det var helt ok. Sist körde jag Rally-Sally =) Jag älskar den hunden! Hontar sina egna turer ibland och en gång kom hon inte ens ut ur tunneln =) Vi roade nog några iaf... Hon är störtskön i vilket fall som helst, hon fick vara i min famn mycket under dagen.. Andra uppvisningen körde jag bara Sally och Atlas, blev aldrig att jag hämtade Bimbo andra gången.

Atlas fick massage sen efter sista uppvisningen och det visade sig att han inte hade ont längre. Han skrek ingenting och verkade inte reagera på det heller, så Carina lyckades nog ta bort sträckningen i torsdags. Vilken tur att jag har henne och vad duktig hon är!! På eftermiddagen tog jag med mig Bus hem för att Carina skulle iväg o jobba och jag, hundarna, Mia och hennes hund gick runt västersjön på kvällen. Så efter dagen var slut o vi hade kommit hem var jag helt färdig...

Idag gick jag upp vid 7 tiden för att åka till Forserums BK och tävla lydnad. Kände mig inte särskilt nervös när jag åkte dit, men kände av det lite när vi väl satte igång. Men det var inte alls på samma vis som innan. Jag fick startnr 7 vilket innebar att jag skulle ligga sist i första gruppen som körde platsliggning, så Atlas fick bara en hund bredvid sig.. Platsen gick bra, när jag gick tillbaka till honom och ställde mig bredvid honom så dröjde det nån enstaka sekund så satte han sig upp innan tävlingsledaren hade kommenderat. Surt tänkte jag, men visste ju att jag bara hade fått 2p avdrag för det förra gången. Så när tandvisningen började så hörde jag domaren säga till en förare längre ner att hon fick 5p på platsen eftersom hennes hund hade satt sig upp innan kommandot. Då blev jag lite nedstämd och tänkte; Fan, nu får vi bara en femma på det. Så kommer han till oss och döm om min förvåning när han säger, 10 på tandvisningen och 10 på platsen... Han hade missat att Atlas satte sig upp! Nån gång ska man ha tur..

När det sen var min och Atlas tur att genomföra hela programmet var jag lite nervös över att Atlas inte skulle orka hålla koncentrationen hela tiden på det linförigheten. Anledningen var att dom körde på så länge utan en enda halt och det är inte Atlas van vid. Men när vi väl började gå så gick han så fint =) En helt underbar kontakt! Inte en enda gång brydde han sig om dom sabla grästuvorna ;o)
Läggande under gång nollade vi. Jag såg hur taggad Atlas var när jag sa fot till honom och blev genast nervös över att han skulle lägga sig innan kommando, vilket gjorde att mitt kommando blev jättemesigt när det väl kom. Så han ställde sig istället. Jag borde ha gått på fortare istället för att börja mesa, men lätt att vara efterklok=)
Inkallningen och ställandet gick bra. Apporten gick som förra gången, han tog den när jag räckte fram den, men höll den fint.
Så kom då hoppet och jag kände att den kan vi ju, så det ska inte vara några problem. Jag var dock nervös att han skulle följa med mig direkt eftersom jag kände hur taggad han var. Han satt kvar, och när jag har rundat hindret och vänder mig om så startar han på en gång... TJUVSTART!!! Ursäkta mig!?! Jag blir galen, han har ALDRIG tjuvstartat innan. Så jag såg domaren hissa upp ännu en nolla.. Där rök första priset tyvärr.. Var så besviken när jag gick ut, pga hoppet, men jag är väldigt nöjd ändå. Han fick riktigt fina poäng på det han gjorde..

Poäng Kommentar

Platsliggning: 10 p (30p)

Tandvisning: 10 p (10p)

Linförighet: 9.5 p (38p) Sakta sitt

Läggande under gång: 0 p (0p)

Inkallning: 9.5 p (28.5p) Snett sättande

Ställandet: 9 p (27p) Gick några steg, snett sättande

Apport: 8 p (8p) Tar före kommando

Hopp: 0 p (0p)

Helhet: 8.5 p (8.5p)

Totalt: 150p

9:e plats av 14 möjliga.

Så nu ser jag fram emot nästa lydnadstävling, men det blir inte förren i oktober. Men framförallt är jag taggad inför nästa helg =)

Ha en skön söndag! Det ska jag ha ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar