Mina två svarta...och jag

torsdag 23 september 2010

Träning hos Jenny Damm =)

Igår var det äntligen dags at åka till Jenny igen och träna. Jag hämtade Vilda först hemma hos Bissan och sedan till Anna för att plocka upp henne och Wilma. På väg till Bissan höll jag på att krocka med en annan bil, tog ögonen från vägen en sekund och då stannade bilen framför.. Det blev lite skrik i däcken och bilen blev stående snett men inga skador =) När jag sen hade hämtat Anna så kom det en bil i väldigt hög fart på den lilla vägen som går mellan Annas och de andra hus, så den höll på att köra in i mina sida.. Sedan på vägen mellan Månsarp och Bondstorp så stod en stor älgtjur på vägen och kollade på oss... Anna sa att det var förmodligen inte min dag för bilkörning idag ;o) Vi var nära att vända om, men vad tar man inte för risker för att åka till Jenny ;o)

Vi åkte först till Falkenberg för att hämta Felicia och sedan åkte vi till Jenny. Vi började med en kontaktfältskombination. Felicia fick stå över denna eftersom Vildas kontaktfält inte är klara än. Atlas tog kontaktfälten bra på både vippen och a:et, men hoppade av balansen. Jag fick då ta en break och det var Annas tur. Sedan när det var min tur igen så hoppade han kf på balansen igen och vi fick ta ett break. Tredje gången han gjorde balansen så tog han kf =) och vi fortsatte banan. När vi hade gjort den övningen några gånger och han tog balansen bra varje gång så skulle vi fortsätta banan så vi fick ta balansen igen. Vi tog två hopphinder och långhoppet som i en cirkel och sedan en kort tunnel under balansen, sedan hopp och tillbaka upp på balansen. Första gången hoppade han och vi tog då ett break, men andra gången så stannade han. Så han fattade väldigt fort vad jag förväntade mig av honom.

Vi gick sedan över till nästa kombination som var en kombination med bara hopphinder och tunnlar. Där fick Atlas problem med tajta svängar igen... Jenny försökte få honom att tänka när han gjorde detta, det gick sådär =) Han hoppar rätt ut och svänger sen. Flera gånger hoppde han rätt in i Jenny.. Jag måste träna mer på detta, det börjar se bättre ut när han ska runt hela hindret, men när jag står på samma sida som han ska hoppa mot tänker han inte alls.. Även om jag tydligt visar att han ska hoppa. Jag jobbade mest med den biten, vilket var starten i den kombinationen. Det andra gick bra så då fokuserade vi på det andra =)

Kombination nr 3 gick riktigt bra, men i slutet av den här kombinationen skulle man skicka in hunden i en svårt vinklad tunnelingång (böjd tunnel) och man skulle där göra ett bakombyte. Eftersom Atlas har svårt med bakombyten vid böjda tunnlar så skulle jag göra ett blindbyte innan. Jag skulle dock testa en gång och Jenny talade om hur jag skulle göra, det resulterade i att han satte ingången klockrent och jag kunde göra bakombytet =) Så det jag ska komma ihåg är att fokusera med handen på ingång, inte ha handen för högt upp i luften..

Kombination nr 4 var att vi skulle göra ett bakombyte vid ett hopphinder. Atlas är ju för det mesta ganska dålig på bakombyten, eller så är det jag som inte kan ;o) Och han stannade som förväntat vid det hindret där jag skulle göra bytet. Jenny testade honom och han gjorde samma sak, så hon tog honom i 5-10 min och tränade bakombyten och sen kunde han det =) Väldigt smidigt att lämna över honom till henne o sen kan han det ;o) Han var väldigt lättlärd när det kom till den biten så det var smidigt. Sen när jag skulle göra bakombyten så gick det galant och vi satte det varje gång. Han är duktigt min skrutt =) Nu ska jag bara fortsätta träna det så att vi inte tappar det..

Sen gjorde vi små kombinationer med olika senarier som kan komma i en bana. Jag frågade nämligen Jenny om situationen som fick oss diskade i hoppklassen i lördags och jag förklarade hur jag hade tänkt. Det lät på henne som att jag hade tänkt rätt iaf.. Så vi fick öva på threadles från olika vinklar och att vi skulle åt olika håll efter, och sedan träna bakombyten. Bakombytet gick kanon! Jenny var nöjd. De andra gick sådär, jag gör lite tokigheter och blir sen, vilket gör att Atlas hoppar 180 grader runt. Så jag ska träna på det mycket, likaså att jag hamnar efter och kan handla honom från långt håll i dom situationerna.

Jag fick också lite tips hur jag ska gå vidare med slalom och träningen med att lämna honom helt i det. Jag ska också träna tajta svängar med något liggande i vägen så han inte kan hoppa för långt utan att hoppa in i det ;o) får bli en mjuk tunnel eller nåt.. Så nu kan jag återigen börja lägga upp mina träningar mer effektivt. Har varit lite dålig på det de senaste veckorna, har inte haft inspiration hur jag ska träna. Men som vanligt när man varit hos Jenny så har man massa inspiration och motivation för att fortsätta träna =) Ser fram emot helgens tävlingar nu.

Ikväll är det nybörjarkurs igen och det är näst sista gången. Så dom ska få lite utmaningar ikväll.. Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar