Mina två svarta...och jag

söndag 20 mars 2011

Ridhusträning

Idag var det dags för ridhusträning igen. Jag var riktigt taggad när jag åkte dit, o Atlas var självklart också taggad =)

Vi körde lite småövningar idag. Tränade ganska mycket kf på balans och vippen. Jag krävde mycket fokus på uppgiften idag och det funkade kanon. Han får inte riktigt den där farten som han får på tävling, men fortsätter vi nöta kf nu så sitter dom nog om 3 veckor i Nässjö. Tränade även kf på vippen och det gick riktigt bra. Han hade bra fart över och två av två på riktigt snyggt.

Körde en del slalom idag med. Han drog ritkigt bra framåt på slalom idag. Inte en tvekan om att det var slalom han skulle till efter hoppet. Jag tränade lite ingångar med och det satt alla gånger, oavsett vart jag stod. Duktig kille =) Tränade även att jag stod lite förbi ingången när han kom rakt framifrån och jag tyckte det fungerade bra med tanke på hur lite vi har tränat det. Han missade några gånger, men klarade det majoriteten av gångerna.

Körde en del tajta svängar och att han skulle dra på hopphinder idag och även det gick bra. Han fick några lite för stora svängar ibland, men inte oacceptabla svängar som han ibland kan ha. Tränade väldigt mycket med klicker idag, så att han inte skulle tveka på nåt hinder som jag sa hopp på. Det fungerade bättre än vad det gjort tidigare. Jag tror jag ska se till använda klicker när jag tränar olika hoppövningar. Jag testade även en del bakombyten, några gånger satt det klockrent och andra gånger blev det en snurr innan.

Jag tränade även running med boxen. Nu måste jag läsa in mig på nästa steg insåg jag idag. Han sätter boxen jättebra även när jag är i rörelse. Jag tror att det är hopphinder som ska in i bilden nu, men jag måste läsa hur stor avstånden ska vara mellan dem. Kul o närma sig det aktuella hindret nu =) Hoppas bara att snön kan försvinna så jag kan komma till a:et innan säsongen sätter igång.

Atlas drog väldigt bra på hinder idag. Jag är mycket nöjd med hans fokus idag. Det ska dock bli skönt att få börja träna ute igen. Atlas blir lite väl taggad emellanåt i ridhuset och idag gjorde det mig irriterad vid vissa tillfällen och jag får ryta i åt honom. Det är inte så kul. Men idag var det sista ridhusträningen för säsongen, om vi nu inte räknar helhelgen för Jenny nästa helge ;o)

Ikväll har Atlas fått bada. Det gillar han inte =) Men nu är han ren iaf. Inte för att det kommer vara så efter nästa helg när vi ska vara i ridhus hela helgen.

Imorgon är det äntligen jobb igen. Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar