Mina två svarta...och jag

torsdag 25 november 2010

Träning hos Jenny Damm

Shit vad jag älskar att träna hos Jenny och för henne =) Man får sådan inspiration och utvecklas hela tiden. Jag blir så imponerad att hon hela tiden hitta nåt jag måste träna på.. Jag tränar ju ändå där ofta..

Igår var jag och Clauida där iaf och jag tränade först en timme och sedan tränade Claudia en halvtimme. Därefter tränade vi gemensamt i en halvtimme, fast inte för Jenny utan helt själva i hallen. Vilken hall! Underbart underlag, stort och rymligt och väldigt varmt! När vi åkte hemifrån hade jag ändå satt på mig en polotröja att springa i för jag trodde inte det skulle vara jättevarmt i hallen. Men varmt var det =) Jag svettades och var såååå varm efter hennes träningspass ;o) Jag sprang nästan konstant i en timme.. Jobbigt!

Jag fick börja träna kf på balansen. Först körde vi en vända och Atlas bestämde sig då för att stanna precis ovanför kf och bara stirra på mig. Jag lägger då in ett dutta-kommando och han går två steg ner och har två tassar på kf och nosen på kf och rumpan upp i luften =) Det såg så roligt ut att jag och Jenny bara stod o skrattade åt honom.. Till slut fick vi ner honom och efter det tränade vi bara nerfart en stund med target. Det gick bra, men han blev lite långsam nerför så vi gjorde några övningar där han skulle upp på uppfarten, vända och sedan springa ner och dutta. Detta ska jag göra om han blir osäker på nerfarten. Jag pratade även med henne om mitt lilla dilemma efter hennes invigning där med balansen, att jag hade plockat honom även om han tog kf och att jag på filmen sett att han hade stannat en kort sekund. Hon tyckte då att jag skulle vara snabbare med mitt släppkommando och om jag inte hann i de lägena så skulle Atlas få fortsätta. Så det känns ändå bra att känna att jag kan släppa honom även om inte han väntar på mitt kommando, så länge han tar HELA kf korrekt. Så nu blir det en del target-träning framöver bara för att befästa positionen lite..

Sedan fick jag en längre kombination att köra. Jag skulle träna blindbyten, kf och tajta svängar. Kombinationen gick ganska bra, det enda som strulade lite var kf och mina byten efter balansen. Jag tränade tillslut enbart slutet efter balansen och då gick det ganska bra =) Jag är nöjd över våran insats =)

Jag tränade sedan flera andra längre kombinationer, där jag fick träna mycket blindbyten, hörnhinder, tajt sväng runt hinderstöd och tillbaka. Jag fick även träna min tajming eftersom jag har en tendens att tappa Atlas bakom ryggen ibland. Jenny sa att det syns att jag hade tränat tajta svängar =) Med tanke på hur lite tid vi har lagt ner på det så ser det bra ut inför framtiden =) Hon sa att det syns att han börjar svänga lite nu iaf. Duktig hund!! Sedan gjorde vi ett svårt bakombyte som vi satte varje gång! Shit va bra han gjorde det!! Jag är så stolt över min skrutt!

Det jag måste träna mer på är när han ska över ett hinder och runda hinderstödet tillbaka. Han har en tendens att bli helt stilla där och jag blir irriterad ;o) så nu ska vi träna dom situationerna med klicker.

Tunnlarna gick riktigt kanonbra idag vilket glädjer mig =) Det är ett ständigt orosmoment hos mig.. Jag gjorde bakombyten och allt och inte en tendens till en tvekan.

Några saker som jag ska komma ihåg är att alltid göra mina byten innan Atlas kommer ut ur tunneln eller har hoppat hindret!! Jag har en tendens att fundera på vart jag ska göra mitt byte, så när jag inte hinner dit så ger jag upp. Jag ska peka på hindret han ska över, inte flera meter ovanför. Tänka på att ropa hans namn så han blir uppmärksam på vart han ska och sedan säga hoppa när han är vid hindret, inte innan. Då blir han förrvirrad och fattar inte vad det är han ska göra.

Jag fick göra riktigt roliga kombinationer och när jag och Claudia tränade själva sen så tränade jag lite slalom och att lämna honom och springa till nästa hinder. Detta gick riktigt bra, han fullföljde slalom varje gång =) Jag ska se om jag kan få ut skisser på kombinationerna..

Jag är så himla nöjd med träningen igår, och kände att vi verkligen fick en genomkörare =) Vi har mycket att jobba på men det känns som att vi är på god väg. Jenny tycker vi går framåt med, så det känns skönt. Jag kommer under vinterträningen fokusera mycket på kf, tajta svängar och slalom. Jag har ju skrivit ner mina mål för nästa mål, jag kommer inte lägga ut dom här än eftersom jag inte känner mig helt klar med dom men kf, tajta svängar och slalom är en del av målen ;o)

Jenny pratade även om energin när man tränar, med mig och Claudia igår. Hon pratade om att man ska ha samma känsla som när man går in på en VM final, varje gång man tränar =) Jag har funderat mycket på detta på senaste faktiskt, och jag och Claudia har också diskuterat det innan. Men det är ju så svårt att få den energin varje gång. Jag förstår ju det att man inte ska träna om man inte känner för det, men den energin man har på tävling är ju svår att få till på träning tycker jag. Hur gör man för att komma upp i energi inför sina träningar? Det tåls att tänka på =) Dela gärna med er av era tankar..

På lördag blir det glögghoppet =) Imorgon är det fredag och jag ska hem till Jönköping över helgen. Gött!!

Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar