Mina två svarta...och jag

söndag 28 november 2010

Glögghoppet

Alltid lika trevligt med det årliga Glögghoppet. Detta året var det dock så satans kallt så jag visste knappt vart jag skulle ta vägen vissa stunder. Att jag tyckte det var så kallt kan ha berott på att jag satt still i funktionärstältet den mesta tiden.. Men alltid lika kul att kunna hjälpa till!

Atlas och Bus fick sitta i bilen hela dagen, jag tyckte det var mer humant. Solen lös härligt varmt ute så det var varmare ute än inne, så lite värme kom in i bilen med =) Denna dagen skulle jag ju starta Bus med =) Eftersom jag är iväg och jobbar nu så försvann den här veckan som jag hade tänkt träna med henne, så det fick bli en tävling utan att träna innan ;o)

Jag startade Bus först i nybörjarklassen, denna klass hade inget slalom eller platt tunnel. Bus tyckte hela grejen var lite konstigt. Massa hundar som sprang runt o skällde, ridhuset var konstigt och förmodligen kände hon även av alla hundars energi som brukar ligga högt under agilitytävlingar ;o) När vi sen skulle starta så satte jag henne i starten och hon satt kvar så snällt o tittade sig omkring. Sedan ställde jag mig på andra sidan däcket som var nr 2 för att hon skulle se mig genom och ta det. Men det gick inte, hon valde att krypa under istället ;o) Nästa var en tunnel med en ganska konstig vinkel på igången för en hund som är nybörjare, men den tog hon fint! Därefter kom några hopphinder som gick bra. Tunneln därefter kom jag lite fel så hon gick ur den, men kom snabbt in i den igen. Därefter gick det sådär, hon började hoppa och bita i min arm och komma upp lite väl mycket i varv så när vi diskade oss så tog jag tag i henne för att lugna henne och sen gick det ganska bra igen. Hon var så duktig skruttan =) Hon har ju aldrig kört en hel bana och med all stoj runt omkring så förstår jag att det blev mycket för henne. Jag är ändå nöjd!

Sedan var det Atlas tur i Hoppklass B. Det var en ganska lätt bana som hade slalomsom hinder nr 2, vilket ställde till det för många. Jag satte Atlas i starten och gick knappt förbi nr 1 innan jag satte igång honom, enbart för att han skulle springa mot slalom själv för då tar han det bäst! Han satt kvar riktigt säkert i starten, vilket glädjer mig =) Resten av banan flöt på bra, i slutet missade jag ett byte vilket ledde till nån snurr. Blir så sur på mig själv att jag alltid tappar fokus i slutet på en bana och missar mina byten. Jag jobbar inte hela vägen in i mål. Vi kom iaf på en 2a plats =) Så jag äör nöjd ändå, men sluten börjar störa mig mer och mer.
Vad gör ni för att hålla fokus hela banan och hur tränar ni upp det?

Meningen var att Bus bara skulle köra nybörjarklassen, men det hade blivit ett litet missförstånd mellan mig och John så hon var anmäld till alla 3 klasserna =) Jag bestämde mig i sista sekunden att starta henne i sista klassen, Hoppklass C, med, tänkte att det är bra träning. Denna klassen gick inte alls bra för hon var nog ganska trött efter alla intryck. Men jag är ändå nöjd med henne. Hon tog däcket fint i denna klassen för jag ställde mig bredvid det istället ;o) Sedan var hon väldigt ofokuserad och bet mycket i min arm, men jag genade lite i banan och körde bara slutet sen med slalomet och det tog hon kanon! Och sedan drog hon bra efter det! Märks att Carina har tränat det med henne ;o)

Det bästa är att nu vet man vad hon behöver träna mer på. Hon behöver träna hela banor och få mer rutin på tävlingslivet. Hon är ju faktiskt bara en bebis =) Men det finns mycket potential i henne!

Sista klassen. Hoppklass C, med Atlas blev en disk. Vi missuppfattade varandra lite efter en tunnel och jag tappade honom bakom ryggen, fick ändå över honom över rätt hinder men i helt fel linje till nästa hinder. Jag ropar på honom och han hoppar tillbaka samma hinder =) Resten av banan gick superbra, jag fick till nästan alla byten. I denna banan blev slutet bättre. Slalomet var näst sist så jag skickade in honom i slalomet och sprang i mål. Han fullföljde allt fint så jag är nöjd ändå!

Skönt att få komma iväg och tävla lite inofficiella tävlingar där det inte blir så mycket allvar ;o) Om två veckor är det officiell klass 1 igen i Götene, då satsar vi på vår 2a pinne ;o)

Ha en bra vecka!

2 kommentarer:

  1. Väldigt snyggt kf på balansen på filmen från Varberg! :) Bra jobbat!
    Jag lsäte en sak idag och kom och tänka på din fråga här ovanför faktiskt. Ett knep som jag använder mig av är att verkligen se mig själv springa HELA banan. Varje sväng är en del som man måste klara av innan man får fortsätta mot nästa del. Ett motto som har återkommit och som jag försöker tänka på vid varje tävling är: Jobba VARJE hinder, HELA vägen! Banan är inte slut förrän sista hindret och ett par meter extra är avklarade.
    Läs gärna detta inlägget av Susan Garrett, hon skriver fö en himla massa annat bra också som man kan tänka på!

    http://susangarrettdogagility.com/2010/11/visualization-can-you-see-it/

    SvaraRadera
  2. Tack =) Ja det känns riktigt bra att vi har uppnått vårt mål med kf på balansen.. Under vintern nu blir det till att ta tag i a-hindret med ;o)

    Jag ska ta o läsa på den sidan du länkade till här och ha dina kloka ord i huvudet på nästa bana =) Märker det mer och mer när jag kollar på de lopp som filmas att jag märker att jag tappar i slutet.. Får jobba vidare på det och tänka att jag måste jobba hela vägen! Tack!

    SvaraRadera