Mina två svarta...och jag

måndag 22 november 2010

Lydnadstävling i Gislaved

I lördags var det dags för lydnadstävling i Gislaved. Dagen startade ganska sent så jag och Carina lämna Jönköping vid 9 tiden på morgonen.. Jag hade stora förhoppningar om att ta vårat LP1 denna dagen, men var samtidigt orolig att Atlas inte skulle utföra vissa moment eftersom vi aldrig tränat i ridhus innan..

Klass 1 körde allra sist och vi var bara 3 st. Jag hade fått startnr 1 och när tävlingsledaren visar oss till platsen så lägger han oss framför lydnadshindret. Först säger han, oj ni hamnade visst framför hindret, men du kanske kan gå runt.. Precis när jag ska protestera så säger han att han ska flytta lite på det. Han flyttar det dock inte helt, utan säger att jag får gå förbi det. Från min position så såg det inte så farligt ut, men när vi utgår från platsen så skymmer hindret halva Atlas. Jag ser att han tittar oroligt efter mig och sedan går han upp och går fram till mig. Så en nolla där. Jag blev ju naturligtvis besviken, men tänkte att vi ska göra vårt bästa på övriga moment.

Atlas var ganska ofokuserad hela tiden, men när vi startade linförigheten så kändes det ändå bra... Dock försvann den känslan fort. Helt plötsligt var han inte beredd på en vänstersväng så han hoppar ut framför mig och börjar skälla, sen går han lite som han vill. Sedan skäller han hela språng march o lite därefter också.. KATASTROF!!!

Läggandet gjorde han inte, inkallningen gjorde han ok, men vi får ju avdrag på hans avslut... Ställandet fick vi fantiskt en 10a på så det var väl det enda som var bra under denna tävlingen. Apporten gick bra tyckte jag, men domaren tyckte att jag hjälpte honom, vilket jag inte tyckte, men det fick vi avdrag på... Hoppet fick vi också avdrag på för någonting.. Helheten fick vi nog en 7a på eller nåt sånt. Domaren tyckte att jag påverkade honom för mycket och att jag drog i pälsen..

Jag var iaf superledsen och besviken när vi åkte hem. Jag tror vi fick ihop 127p eller nåt sånt. Riktigt dåligt iaf.

När vi kom hem kröp jag och Atlas ner under täcket i soffan och somnade gott =) Tur att man släpper besvikelsen efter en stund iaf och vi somnade som bästa vänner som vi vanligtvis är ;o)

Denna tävling ären sådan tävling man vill radera ur minnet. Även om det inte är de sämsta poängen vi har haft så var känslan att det var den mest katastrofala tävling vi har genomfört...

En buckla fick vi med oss hem, vilket kändes helt meningslöst.. Vi var ju bara 3 st så alla stod på pallen ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar