Mina två svarta...och jag

tisdag 30 november 2010

Lite tankar och funderingar i vinterns mörker...

Nu går jag i en period med mycket tankar och funderingar och jag har funderat en del på den mentala inställningen på träning och tävling. Har funderat en del kring träningen när Jenny pratade om inställningen inför varje träningspass. Sedan när jag väl hade kollat filmen från Varberg och efter att jag analyserat mitt lopp i Forserum och faktiskt insett att jag förlorar mycket tid i slutet. Jag har kommit på mig själv när jag svarar nån om det gick bra i ett lopp, att jag säger det gick bra, det blev bara några snurrar i slutet för att jag tappade mina positioner.... Nästan alltid säger jag så, och så ska det ju inte vara..

Jag slängde ut min fråga i förra inlägget om hur ni tränar och förbereder ert fokus på banan och fick då ett mycket klokt svar från Cecilia =) Det är egentligen nåt jag vet och har tänkt på innan, men som på något sätt inte blir verklighet. Och detta är att JOBBA HELA BANAN RUNT! Jobba varje hinder och varje sväng... Det är ju så självklart egentligen, men av någon anledning gör jag inte det. Jag fick också en bra länk från Cecilia, till Susan Garetts blogg/hemsida http://susangarrettdogagility.com/ Tack Cecilia för den länken, kanonbra!

Iaf så den länken som Cecilia skickade var en direktlänk till ett blogginlägg som handlade om visualisering. Visualisera handlar ju om att se något framför sig så skarpt att det känns som man redan upplevt det när man väl utför det. När det är som mest effektivt ska det fungera som ett övningslopp i huvudet på dig, så när du verkligen stiger in på banan så ska du redan har kört en runda på banan... Om man aldrig har visualiserat innan så kan man föreställa sig något som man redan vet hur det känns, t.ex en förväntan inför något. Går inte det så återskapa ett minne du redan varit med om.

Sedan var jag ju tvungen att klicka mig vidare och hittade då ett inlägg om mental förberedelse. Jag tror att det var hennes man som hade skrivit detta, det var inte Susan iaf. Han pratade iaf om Ideal Performance State = IPS. Alla har en egen unik IPS som tillåter en att prestera på topp.

Du måste bli medveten om vad du gör på banan för att kunna ta reda på vad ditt bästa mentala, känslomässiga och fysiska tillstånd är för att uppnå din topprestation. Om man uppnår denna medvetenhet så kan man jämföra sitt IPS med hur man känner sig den dagen. Om dessa två tilstånd överrens stämmer så är det bara att köra på. Om inte, så måste du agera på en gång, ändra det som inte stämmer, och ta dig själv till ditt IPS. Visst låter det enkelt? ;o) Man måste helt enkelt bli medveten om sin prestation och fokusera på nuet, som sagt, jobba var hinder för sig =)

De rekommenderar att man ska använda en dagbok/journal för att analysera varje lopp, analysera tankar, känslor och beteenden hos sig själv och sin träning och tävling. Jag tycker att jag analyserar mina tävlingar men är ganska dålig på att göra det på träning, men tydligen ska man göra det med ;o) Man ska då skriva ner allt som man tror att man har nytta av, men utgå ifrån vissa punkter som de spaltar upp.
De rekommenderar även att man söker feedback på sina prstationer från sina tävlingskamrater både på tävling och träning. Även här kan jag säga att jag sällan söker feedback från mina kompisar på träning. Detta ska jobbas på =)

Jag blir lite smått deprimerad av snön, jag vill ju träna.. Samtidigt är det ganska skönt att ha ett litet uppehåll. Men jag kan säga att jag tänker agility nästan hela tiden ;o) Det är då dessa tankar börjar rulla som jag skriver om här..

Idag har jag anmält mig till några tävlingar nästa år =) Nu börjar en ny arbetsvecka, för jag har ju börjat jobba nu ;o) Jobbar i Värnamo på en gymnasieskola där så nu börjar det mesta lösa sig! Nästa helg är det tävling med, sååå skoj!!! Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar