Mina två svarta...och jag

söndag 14 mars 2010

Träning

Ikväll var det dags för ridhusträning igen. Eftersom Atlas har blivit bättre i magen så tyckte jag att han var pigg nog att träna, och farten är det inget fel på =)

Vi körde två olika kombinationer idag. Den första kombinationen var med ett hopphinder, en liten böjd tunnel, däcket, fyra pinnar slalom och till sist ett hopphinder. När man skulle till slalomet skulle man skicka hunden så att den tog "fel" ingång med 90 graders vinkel och Atlas tog det klockrent =) Min prins börjar bli så duktig på slalom, nu ska vi bara få till en självständighet... Men jag är glad att ingångarna sitter som smäck, och jag tycker att han är självständig när vi kör fyra pinnar men han ska ju vara det i alla 12 till slut.

Den andra kombinationen var massa hopphinder och slalom. I den här kombinationen kunde man köra ett staket och det fungerade riktigt bra. Han tog det bra och jag hamnade i rätt position från början. Den här gången kallade jag på honom inför första hoppet i staketet, eftersom det var det felet jag gjorde på tävlingen, och han lyssnade riktigt bra. Han var lyhörd på dagens träning och ville väldigt mycket, vilket är kul att se =) Bara jag gör rätt så är han såååå duktig =) vilken utveckling min prins har genomgått. Vi har dock fortfarande problem med framåtsändande. Mitt i banan går det jättebra, men det är när det kommer en raksträcka i slutet som det skärvar sig..

Vi avslutade med att bygga en bana. Den var rolig men svår, många klurigheter och vi löste en del. Jag tycker det är kul att exprimentera med blindbyten på träning, för att se vart jag kan och hinner göra blindbyten. Blindbyten är perfekt för mig och Atlas eftersom det får mig att röra mig snabbt framåt hela tiden, vilket resulterar i att jag sällan hamnar efter Atlas mitt i banan. Troligtvis är det därför det går så bra mitt i banan för oss. Jag börjar få mer självförtroende när det kommer till blindbyten med, jag vågar testa.

Jag vill att snön ska försvinna nu, för jag vill kunna träna ute. Jag vill kunna åka upp o träna när som helst, speciellt kontaktfält. Jag vill så gärna att dom ska fungera på tävling och är därmed jättepeppad att träna det just nu, men jag kommer ingenstans utan en balans. Mitt hemmagjorda kf är begraven under 1m snö ute på min uteplats. Sen hoppas jag verkligen att våren befinner sig på västkusten den 23 mars och att all snö är bortsmält där då, iaf att den har smält bort på Jennys plan, för jag vill inte ställa in en träning till.

På fredag bär det av till Malmö för att kolla på utställning och agility =) Ska med Frisk Hund på äventyr igen, så det blir nog en rolig helg. Det går inte ha särskilt tråkigt med dom =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar